• Olaf Yderstad med telefon. -
Rektor Yderstad var fra Vestre Moland i Aust-Agder. Adjunktene Olaf Yderstad og Wilhelm Lund ble  deltids-ansatt som ledere av henholdsvis den naturhistoriske og den kulturhistoriske avdelingen i Kristiansund museum i  1907. Da Wilhelm Lund begynte ved Katedralskolen i Trondheim i 1913, tok Olaf Yderstad over begge avdelingene.  Ønsket om nytt museumsbygg til erstatning for paviljongen etter Fiskeriutstillinga 1892 lanserte han i 1915, men det skulle ta 50 år og var betinget av krigserstatning: I april 1940 kom tyske fly inn over byen og museet fikk ødelagt sin bygning og det meste av samlingen, 6000 registrerte gjenstander.
Yderstads museum lå like ved kirka på Kirktomta, og var meget godt besøkt, særlig om søndagene. Der var det en utstoppa bjørn fra Angvika, en moskus, en flodhest og et hvalskjelett. Byens slaktere leverte misfostre av kalver til raritetskabinettet.  I tillegg til zoologien og kulturhistoriske gjenstander fra hele Nordmøre hadde han en byhistorisk samling på loftet på gymnaset, på andre siden av Langveien.   Loftet med samlingene brant også under krigen.
Yderstad besøkte hver bygd og hver grend på Nordmøre, for å lytte, lære – men også fortelle og formidle kulturhistorie. Hans loggbøker er på mer enn 4000 sider, og er fortsatt i daglig bruk ved museet. Han arbeidet utrettelig for museet i over 50 år. Han personifiserte institusjonen fram til sin død i 1962. Han mottok Videnskapsselskapets medalje og Kongens fortjenstmedalje i gull.
Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Olaf Yderstad med telefon. - Rektor Yderstad var fra Vestre Moland i Aust-Agder. Adjunktene Olaf Yderstad og Wilhelm Lund ble deltids-ansatt som ledere av henholdsvis den naturhi...