• Wilh Dalls vei: Brakkebyen på St. Hanshaugen på Kirkelandet i Krisitansund. Disse ble reist som følge av tyskernes bombing av byen i dagene 28. april og frem til 1. mai 1940. 767 hus brente ned til grunnen i Kristiansund disse dagene, og av disse 605 på Kirkelandet. Midt på bildet, foran, ser vi St. Hanshaugen restaurant eller "Rundbygget" som det ble kalt, liggende i ensom majestet på toppen av haugen. Bygget tjente som flere formål før det ble revet trolig midt på 1990 tallet, da for å gjøre plass til Braathallen som kom opp rundt 1995/1996. På bildet ellers ser vi Vågen som munner ut i havnebasenget. På andre siden av brakkebyen på St. Hanshaugen og Vågen ser vi Gomalandet, samt broen som ble bygd i 1936 og som binder Gomalandet sammen med Nordlandet. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea
    Photo: Nordmørsmusea

Wilh Dalls vei: Brakkebyen på St. Hanshaugen på Kirkelandet i Krisitansund. Disse ble reist som følge av tyskernes bombing av byen i dagene 28. april og frem til 1. mai 1940. 767 h...