• serie - Pågående anleggsarbeide og bygging av moloen i Sørsundet, fra siden av Innlandet. Ellers så ser vi en anleggskran til venstre og til høyre i bildet, med muligens en dressin på jernbanesporet i bakgrunnen, som går til enden av moloen. Kristiansunds historie nevner at det helt fra havnefogd Schjetnans dager, 1890-årene, hadde det vært et ønske om en molo i Sørsundet for å forbedre forholdene. Behovet for dette ble virkelig satt i fokus da saltskipet ";Norden"; fikk føle hvor vanskelig forholdene kunne være da det grunnstøtte i Lervika vinteren 1903. På foto KMb-2008-026.0045 kan en se noe som ligner på en fylling, og som sikkert er den samme som en kan se på KMb-1941-000.0200, men vet ikke noe om det er denne fyllingen som er forløperen til Sørsundmoloen. Den ble vel bygget på 1930-tallet. Dersom det finnes stoff fra Havnekommisjonens arkiv kan det antakelig være noe å finne derFra Nordmøre Museums fotosamlinger.

ALTØ: Ut i fra Kristiansunds historie så kommenterte Romsdalsposten i 1917 moloen på Innlandet med at en måtte ha i tankene at en måtte både ha framtidig bru og ";jernbanespor fra Indlandet til stationen i Øvervaagen";: ";Der maa takes større maal og sees længere frem, naar man nu skal foreta reguleringer og utbygninger";.

Ser ut for at moloen enda ikke var påbegynt, men i Kristiansund historie står det at

";Siste ledd var (utbyggingen) Innlandets tilknytning til detnye vannverk i 1920.";

Moloen var ikke med i dette arbeidet.

I tiden rundt 1922 i forbindelse med nødslån blir det kommentert at

";De mest synlige resultater av nødsarbeidet var ellers de betydelige utvidelser av kaiene - eller ";almenningene";, som de ennå ble kalt - på Innlandet, og enda mer på Nordlandet. Planer om et moloanlegg i Sørsundet, utført for Havnedirektoratets regning, hadde vært fremme helt siden ";Nykaia"; på Kirkelaneet sto ferdig under verdenskrigen. Arbeidsledigheten gjorde et slikt prosjekt særlig aktuelt, og det lyktes så smått å komme i gang. Men bevilgningene stoppet opp etter et par år, og etterlot bare ";en veldig stenrøis";.

Reknergata og Heinsagata ble opparbeidet i denne perioden.

Moloen ble altså ikke ferdig da heller.

Fotoene som er i museets samling er mye sannsynlig fra 1920-tallet.
    Photo: Nordmørsmusea

serie - Pågående anleggsarbeide og bygging av moloen i Sørsundet, fra siden av Innlandet. Ellers så ser vi en anleggskran til venstre og til høyre i bildet, med muligens en dressin...