• Postkort.  Ruinen etter Grand Hotel, som sto på Torvet i Kristiansund, etter tyskernes bombing av Kristiansund i aprildagene 1940.  Fotoet er tatt fra havna. (Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.) /Reg:EFR2013/
    Photo: Nordmørsmusea

Postkort. Ruinen etter Grand Hotel, som sto på Torvet i Kristiansund, etter tyskernes bombing av Kristiansund i aprildagene 1940. Fotoet er tatt fra havna. (Fra Nordmøre Museums ...

1 comment

• Vi befinner oss på «Torvet» i Kristiansund og ser det staselige Grand Hotel i jugendstil som stod i Bernstorffstredet fra 1909 til 1940.

Kristiansund har hatt tre Grand Hotel, her kommer historien om disse med hovedvekt på Grand Hotel nummer to.

Natten til 8. november 1907 ble det slått brannalarm ved Kristiansunds første Grand Hotel som stod ferdig i 1895. Nattevakten hadde oppdaget at det brant i den gamle trebygningen og mer enn 300 menn under ledelse av brannmester Carl Gustaf Bäckström, holdt på 28 timer i strekk før brannen var slukket.

Brannen som hadde startet i hotellets vedbu, spredte seg svært raskt, og det ble snart klart at det store trekomplekset ikke stod til å redde.

To mennesker mistet livet i brannen, disse var søstrene Anna og Augusta Sørensen som drev en motebutikk i første etasje av hotellet.

Ikke lenge etter besluttet eieren Nils Nilsen å bygge et nytt hotell på den samme tomta. Arkitekten som ble valgt var Kristen Tobias Rivertz fra Kristiania, som senere stod bak flere andre kjente bygg i Kristiansund, som Badet, Festiviteten og Norges Bank.

Det nye hotellet ble oppført med teglstein, hvor ytterveggene var av Trondheimsk hulmur, som var pusset med sement. Bygningen kostet litt over 200.000 kroner, og oppføringen av bygget ble utført av murmester Olsen & Michalsen etter Rivertz tegninger og ledelse og malerarbeidet av Ranheimsæter og Bjørlo.

Første etasje inneholdt 11 forretninger, blant annet Astrid Gjertsen Mode- og Confekttionsforretning, L. Eriksens Uhr & Guldvareforretning (senere urmaker P. Soleim & Sønner da reklameklokka på veggen kom opp), A. Næsje Skotøiforretning (eksisterer fortsatt og ligger i Astrupsgate), Brun & Heyerdahl, Barber Oluf Jørgensen, O.C. Thorstensen Glasmagasin, Josefine Barman Frukt og Grønt, Grand Melkutsalg og Krausslich`s Kinematograf som i februar 1909 viste operaen Lucia de Lammermor, Entre 25 øre, børn under 14 aar 10 øre,

I andre etasje finner vi 8 hotellrom, forhall, leserom, spisesal, røykerom, to mindre salonger, Nilsens private leilighet, samt kjøkken, anretning, oppvaskkum, spiskammer, koldtkjøkken med mer.

I tredje etasje finner vi 17 hotellrom med ett bad på deling, en større festsal, 7 hotellrom, samt rom for betjeningen og bryggerhus. Totalt var det 32 gjesterom ved det nye hotellet, og disse varierte fra 4 x 5 til 6 x 10 meter i areal.

I loftetasjen ser vi det store takvinduet til det fotografiske atelieret benyttet av fotograf M.H. Aagaard.

Avisa Nordmør, lørdag 20. mars 1909:

“Det bør også nævnes, at Hotellet leverer filtreret Drikkevand, at der er Telefon fra Kjøkkenet til samtlige Gjæsteværelser, - at der ikke er Gjennemgang mellem Soveværelsene, - at alle Gulve er belagt med Linoleum, - at de indre Vægge er dobbelte og Lyddæmpende, – at Vestibulen i 2den Et. er forsynet med Kamin og magelige Stole og Væggene prydede med store vakre Billeder fra de skjønneste trakter i Nordmør, Romsdal og Søndmør.

Gjæsteværelserne er som sagt lyse og staselige. De aller fleste av dem vender til Torvet med Utsigt mot Norges Banks og Kommunens monumentale og stilfulde Bygninger. De fleste Værelser er forholdsvis store, men Priserne maa sies at være meget moderate. Særlig gjælder det de Værelser som foruten Salon også byder på Entre, Sovealkove og Altan, - et særdeles heldig og vel omtalt Arrangement. Pris Kr. 2.50 pr. Døgn.“

Driften av hotellet gikk så godt de første årene, at Nilsen i 1913 gikk i gang med å utvide hotellbygningen med to fløyer mot øst og sør, slik at den kom til å danne et helt kvartal.

I 1915 ble det fotografiske atelieret i hotellets loftetasje (4 etasje) sløyfet, og det ble her bygget seks kobbhus, eller arker, som ble innredet til hotellrom.

Etter de store utbygningene mellom 1913 og 1915 hadde Grand Hotel nå fått 55 gjesterom mot tidligere 32. I alle værelsene var det hus- og rikstelefon, og hotellet hadde eget sentralbord tilknyttet byens telenett.

Takket være stadsingeniør (og brannsjef) Carl Gustaf Bäckström ble sikker vannforsyning fra Bolgvatnet til Kristiansund gjennomført i 1914, dette gjorde det mulig at flere gjesterom på hotellet ble utstyrt med eget bad og vannklosett.

Så i april 1940 kom andre verdenskrig til Norge, og søndag 28. april starter tyskerne den første av sine flere bombetokter over Kristiansund, og hotellet brenner ned til grunnen. Bare ytterveggene blir stående igjen som et symbol på den storslåtte bygningen den engang var.

Den tyske okkupasjonsmakten hadde bruk for et hotell og ønsket at hotellet skulle bygges raskt opp igjen, da måtte man bygge noe enkelt og ikke like stilfullt som det gamle; et nytt hotell sto ferdig 1942, byens Grand Hotel nr. 3 var nå et faktum.