• X-margarin på Nordholmen: Nordmøre museum har i sitt arkiv en kvittering for penger mottatt for X-margarinreklamen på brygga på Nordholmen (hvor Woldfamilien hadde bøkkerverksted i flere generasjoner) og som figurerer på enkelte foto fra 30-tallet. X-margarin var en billig margarin fra A/S Agra Margarinfabrikk i Oslo, men bildet av brygga med reklame er opphav til den folkelige oppfatningen av at det har vært margarinfabrikk på Nordholmen. Det har det ikke vært.  --- 

I 1885 grunnla odelsgutten K.K. Heje, fra Flå i Hallingdal, A/S Agra Margarinfabrik på Grünerløkka i Oslo. Agra-konsernets hovedkontor ligger fortsatt på samme adresse, og bedriften eies og ledes fortsatt av familien Heje. Gjennom organisk vekst og oppkjøp har Agra blitt en betydelig aktør innen matproduksjon i hele Skandinavia. Det aktive eierskapet har vært en rød tråd gjennom selskapets historie. Utfordringene har endret seg gjennom årene med industristruktur, merkevarer og forbrukerforståelse i sentrum. Margarin var utgangspunktet, og Melange er et av Norges eldste og mest kjente merkenavn. Melange ble lansert i 1919 og ble raskt en stor suksess.

Agra spilte en ledende rolle, da A/S Margarincentralen ble grunnlagt i 1936. Etter 2. verdenskrig kom velstandsøkning og et kjøpesterkt marked som etterspurte nye og spennende produkter. Margarincentralen startet opp med Mills-produktene som i dag står for den største delen av omsetningen. Nye fabrikker ble bygget, og i 1970 ble A/S Delikat Fabrikker i Drammen kjøpt. Margarincentralen ble til Forenede Margarinfabrikker (Forma) etter en fusjon i 1970. Agra eide bare 19 prosent av Forma og som de øvrige aksjonærene, var Agra kun produsent av margarin- og Mills-produkter. Det ble etter hvert klart at Forma hadde en uhensiktsmessig aksjonærstruktur og for mange produksjonssteder.

En restrukturering var helt nødvendig. I årene som fulgte kjøpte Agra opp de øvrige aksjonærene. Det siste skrittet mot full overtakelse kom med kjøpet av Mustad Industriers posisjon i Forma i 1995. Agra hadde med dette skaffet seg full kontroll og benyttet den nye situasjonen til å effektivisere produksjonsstrukturen og slå salg, markedsføring og produksjon sammen til en ny bedrift: Mills DA i 1997. Etter hvert, i 2002, ble også Delikat fusjonert med Mills. På Agras 120 års jubileum i 2005 kunne man konstatere at konsernet på Grünerløkka var blitt én av Nordens ledende næringsmiddelbedrifter. Men Unilever var fortsatt tydelig til stede med 34 prosent av aksjene. I 2015 ble imidlertid Unilevers aksjer kjøpt tilbake og Agra var igjen et hundre prosent norskeid familieselskap.

Året etter flyttet Agra og Mills inn i nye og prisvinnende lokaler ved Sofienbergparken. Den tidligere fabrikken er omgjort til kontor og matfaglig senter. Produksjonen som var der tidligere, er flyttet til Mills-fabrikken i Fredrikstad.
I 2020 skjer det endringer i konsernledelsen. Knut G. Heje går av som konsernsjef etter 42 år, blir styreformann i Agra. Knut K. Heje rykker opp fra stillingen som administrerende direktør i Mills og blir ny konsernsjef.

For å realisere Agra-konsernets visjon og forretningsidé har det blitt bygget opp virksomheter i Sverige og Danmark:

Sverige:

1994: Delikat kjøper Rubin Partysallad
1995: Agras datterselskap Delikat kjøper Rydbergs Sallader
2010: Fjällbrynt-produktene kjøpes av Foodmark
2015: Lohmanders AB kjøpes av Foodmark

Danmark:
2003: Agra kjøper Graasten Salater AS
2008: Stryhns AS blir kjøpt opp av Agra og fusjonert med Graasten Salater AS
2015: Stryhns kjøper Hafnia AS og Royal AS
2016: Stryhns kjøper Jensens Køkken
2017: K-salat blir en del av Stryhns

-----------------

Sundbåten legger til på Gomalandet i Kristiansund. I bakgrunnen ses Nordholmen under broa og til venstre brygger på Gomalandet. Til høyre ses Nordlandet.
Bildet viser sundbåten ”Fram”som  ble bygget i 1878 ved Trondheims Mekaniske Verksted og var 11,7 meter lang, 2,5 meter bred og hadde en tonnasje på 15,38 bruttotonn. Båten ble senere sertifisert for 45 passasjerer og ble satt i drift 17. juni 1878. Ved utbruddet av andre verdenskrig ble ”Fram” senket under bombingen 28. april til 1. mai 1940. Båten ble hevet 8. mai og satt på slipp ved Sterkoder Mek. Verksted, for så å bli reparert der i 1941. Båten opphørte i drift da formannskapet den 21. august 1958 vedtok å overdra ”Fram” vederlagsfritt til Havnevesenet som arbeidsbåt. 
Kilde for båtene: Sven Erik Olsen og Tor Olsen. Sundbåten. Folk over havna - fra fergemenn til Angvik. Utgitt 2005. (Info: Peter Storvik). -- 
Postkort med tekst: ";Fra Gomalandet. Kristiansund N."; Sundbåten
 "Lyn" ligger ved sundbåttillegget på Goma. Bryggene og sentrumsbebyggelsen på Gomalandet sees til venstre langs Nordsundet, og Bjønnahaugen til høyre i bildet. Nordsundbrua går over Nordsundet fra Gomalandet til Nordlandet. Under brua ser vi margarinreklamen på Nordholmen.(Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.)
    Photo: Nordmørsmusea

X-margarin på Nordholmen: Nordmøre museum har i sitt arkiv en kvittering for penger mottatt for X-margarinreklamen på brygga på Nordholmen (hvor Woldfamilien hadde bøkkerverksted i...

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to