• Postkort med tekst: ";Gomalandet - Kristiansund "; Rett opp for Nordholmen i Nordsundet. Midt i gata til høyre ligger gammelskolen på Goma. Kitty Williamsen, aktiv politiker og foregangskvinne, bodde med sin mann Ludvig, siste væreier til Grip og klippfiskeksportør, i huset ved siden av hvor flagget er heist. I 1904 stilte fru Kitty Williamsen seg i spissen for å få etablert sundbåtforbindelse til Gomalandet. Bystyret ga kr. 400 til sundbåtdrift på Gomalandet. Kitty W. og hennes mann Ludvig Williamsen arbeidet for sundbåtsaken og 3. januar 1906 ble Gomalandet Aktiedampbaadsamlaget stiftet. Sundbåt ble kontrahert ved Storvik mek. verksted til en pris på kr. 9.300,-. I slutten av januar 1907 var sundbåten ";Presto"; ferdig. Med utgangspunkt fra Kirkelandet gikk det en båt til hvert av ";landene";, Innlandet, Nordlandet og Gomalandet. Sundbåtene har vært i sammenhengende drift på Kristiansund havn siden 1876. Verdens eldste kollektive transportmiddel i sammenhengede drift. I tillegg til sundbåtene rodde fløttmenn mellom ";landene"; med varer og passasjerer.

Claes Williams, Kitty og Ludvig
Williamsens barnebarn
forteller at familien Olsen på 1930-40 tallet
bodde i det første huset til høyre.
 I det andre lå Gammelskolen på Goma.
I første etasje var det sløyd- og gymsal.
 I andre etasje var det to leiligheter og her bodde familiene Bach og Block.
 Block døde under 2. verdenskrig.
 Tredje huset til høyre var Ludvig Williamsens hus.
 Det var hjørneinngang til butikken (kolonial).
 Williamsens eide fiskeværet
Grip og alle fiskerne på Grip måtte handle her.
 Inngang lengst ned var til kontoret.
 Butikken som var eid av Ludvig Wiliamsen, ble drevet av Knut Bjerkestrand (kalt Knut Buen).
 Hans kone var stuepike hos Williamsens familie.
 Senere, antakelig i 1927/28, gikk Williamsens foretning konkurs.
 Knut Bjerkestrand tok over foretningen, eiendom og lån.
 Ludvig Williamsen døde i 1924, deretter drev Birger Williamsen foretningen frem til konkurs.
 Det første huset til venstre er Frey huset, det andre til venstre er Bjørnes sitt hus.

Bibbi Bjerkestrand, barnebarn av Ludvig Williamsen forteller at i huset til høyre bodde Ole Eidsøren i andre etasje med kona Line og fire barn.
 Nora ble gift med Kristian Frey, Borghild gift med Gripp, Herlof gift med Meidell og Arna var ugift.
 I første etasje bodde Lise Johannesen som ble tidlig enke.
 Her bodde hun med datteren Liv som ble gift Strøm.

I første etasje lengst til høyre bodde søstrene Eidsøren,
Arna,
Johanne og
Jenny.
 Johanne var husbestyrerinne og Jenny drev kolonialbutikk i Freyhuset før krigen.
 Senere, etter krigen, drev hun og mannen Skjærseth butikk i Sveagata.
 Arna drev med søm av klær.
 Videre ser vi ";gammelskolen";.
 Ovenpå der bodde lastebileier Bach med seks barn og i den andre leiligeten bodde Godfred Bloch med kone og barn.
 Deretter har vi Ludvig Williamsen sitt
hus (med flagg).
 Vi ser også litt av Pedersens hus.
 Rett over gata ligger huset til Hans Chr. Aass og Frey huset.
 (Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.)
    Photo: Nordmørsmusea

Postkort med tekst: ";Gomalandet - Kristiansund "; Rett opp for Nordholmen i Nordsundet. Midt i gata til høyre ligger gammelskolen på Goma. Kitty Williamsen, aktiv politiker og for...

1 comment

• "Postkort med tekst: ";Gomalandet - Kristiansund "; "

Endres til:

"Postkort med tekst: "Gamalandet - Kristiansund"."

Forkort tittelen betydelig.