• Postkort med tekst: ";Kristiansund N. Børstrappen og Bilfergen"; - ferga het Gaute Fotoet viser de mange båter og den store aktiviteten i Johnsenhuken og ved de store bryggene. Fergetillegget, ferga og færingene har også sin plass i huken. Bak bryggene ser vi noe av Gomalandet og Israelsneset med de kvite klippfiskbergene. Det var stor sjøveis trafikk til og fra Kristiansund. Det meste måtte foregå til sjøss. Kristiansund hadde ikke fastlandsforbindelse. De to første bruene innenfor byen kom i 1910 og ga forbindelse melleom Bentnesset og Meløya - Meløya og Skorpa. De neste to kom 1936-1939 og knyttet byen mellom Gomalandet og Nordlandet - Nordlandet og Rena på Frei. Den virkelige fastlandsforbindelsen kom ikke før 1992 og som ble kalt Krifast. Kristiansund og Freis fastlandsforbindelse. Består av tunnel under havet, hengebru og flytebru. Freifjordtunnelen var ved åpningen i 20.08 1992 verdens lengste undersjøiske veitunnel. Ansgar Løvold var den som la frem tanken om undersjøisk forbindelse. Kristiansund har fortsatt ferjeforbindelse med omlandet.

Her i fergeleiet ved Johnsenhuken (MRF-kaia i dag) lå fergeleiet og på bildet er det Bf ";Gaute"; som ligger.
 Litt uvanlig syn da det er før den fikk kledninger på sidene.
 Fra venstre skimter en den ene bryggen til Johnsen-gården.
 Deretter den gamle ";Klingenbergeiendommen"; hvor Torstein Pedersen hadde trelastlager mot 1940.
 Deretter kommer den store bryggen til Astrup & Co.
 Bak takene på de to siste skimter en bryggene på Devoldholmen.
 Helt bak skimter en klippfiskbergene ovenfor ";Israelsnesset"; på Goma.(Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.)
    Photo: Nordmørsmusea

Postkort med tekst: ";Kristiansund N. Børstrappen og Bilfergen"; - ferga het Gaute Fotoet viser de mange båter og den store aktiviteten i Johnsenhuken og ved de store bryggene. Fer...