• 6 bøkkere og en gutt. Sekk med høvelspon. Tønnebånd. En bøkker eller tønnemaker er en håndverker som lager og reparerer tønner av breie trestaver som holdes sammen av utvendige band av tre eller metall. Store mengder sild skulle hvert år saltes i tønner, det meste for eksport. Klippfisk til Peru ble gjerne bestilt pakket i tønner klargjort for kløvdrift på eselryggen. Bøkkerfaget hadde derfor mange utøvere på Vestlandet fram til 1930, men nye metoder for emballering gjorde at behovet for utøvere sank raskt. På Woldbrygga i Vågen i Kristiansund har Nordmøre museum bevart et bøkkerverksted i sin helhet, med verktøy og maskiner.

- SJS: Bøkkerfaget i Kristiansund er like gammelt som tettstedet.  I manntallet fra 1660 er de allerede representert.  Fra den tiden og 300 år framover var det et av de viktigste håndverk i handelsstedet Lille Fosen og handelsbyen Kristiansund.  Fra 1860 og fram til slutten av 1. verdenskrig vokste antall bøkkere dramatisk slik at rundt 1900 var det bare Bergen, yrkets gamle hovedsete, som hadde flere bøkkere registrert. Fra 1920 og fram til 1960-tallet minket bøkkerne i antall.  De to siste verksteder i drift i Kristiansund var Wirum på Innlandet og Wold i Vågen.

Det er viktig å påpeke at det her er snakk om håndverksfaget bøkker, med historiske linjer tilbake til middelalderen og Hansabyen Bergen.  De faglærte bøkkerne skilte seg dramatisk fra tønneprodusentene blant bøndene i distriktet.  Bevarte tønnefabrikker i dag er nesten uten unntak en utvikling av binæringsproduksjonen i distriktene.

(Nordmøre museums fotosamling).
    Photo: Nordmørsmusea

6 bøkkere og en gutt. Sekk med høvelspon. Tønnebånd. En bøkker eller tønnemaker er en håndverker som lager og reparerer tønner av breie trestaver som holdes sammen av utvendige ban...