• Bildet viser 2 av Statens Havnevesens prammer på den nye patentslippvogna ved Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund, klinkbygd i stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim. Statens Havnevesen var en fast kunde på den tiden.
Den bakerste prammen ble brukt til å frakte masse og tømme den via de store bunnlukene som ble operert med kjettinger ved hjelp av akslene med kabelarer som ses over lukekarmen og i hele lukekarmens lengde på begge sider av luken.
Den forreste er ”Uthavn” med kran og grabb for fjerning av masse i sjøen i havnene.
På såpehellingen, fra 1901, i bakgrunnen ses M/S”Greip”.
Foran styrhuset på ”Greip” ses støperibygget, bygget etter brannen i februar/mars 1911, nedlagt ca. 1960 og revet ca. 1970, og bak kranhuset på prammen ses snekkerverkstedbygningen og spisesalen, bygget etter brannen i februar/mars 1911 og revet etter 1980, som i første etasje hadde tremateriallager, slippspillet fra 1903 og kompressoren en 2-sylindret med liggende sylindre av engelsk fabrikat, som forsynte hele verkstedet med trykkluft. Utenfor veggen i fronten på snekkerverkstedet lå 2 store klinkete ståltanker som buffertanker for luftforsyningen. Til venstre for Harald G. Storvik, bak beddingen, ses verkstedets Lister ”Auto Truck” som ble brukt til transport på tomta. Den hadde 3 hjul og en lasteevne på 3 tonn og var anskaffet i 1947.
Foran står det 2 personer ingeniør Harald Georg Storvik til venstre og ukjent person til høyre (journalist/ representant fra Statens Havnevesen ?).
Til venstre på bakken ses sveiseplanet.
Bildet er fra 26/6-1960.
Se også FAKf-100296.214921/ KMb-1982-010.0079 -Info: Peter Storvik ---
Foto fra Storvik Mekaniske Verksted på Dale, Nordlandet i Kristiansund, hvor vi ser fra arbeidet ved noen fartøy på anleggsområdet.  Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser 2 av Statens Havnevesens prammer på den nye patentslippvogna ved Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund, klinkbygd i stål 1918, den største slippen mellom Be...