• Arne Hestenes skildret livet på klippfiskbergene i Kristiansund i Dagbladet 30.4.1948:

«Endelig. Klippfiskbergene i Vikan kupler seg til værs som skare-åser bak solbrilleglass. Over de tørre, glatte bergflakene ligger fisken utbrettet - tusener på tusener av gylne draker, sprø og stive av hvitt salt. Fiskelukten trekker ned over klippebakkene og blander seg med duften av sjø og solvarm fjære nedenfra, det river i nesen av bare penger. Digre grå trelokk – 1 meter i radius – med gråstein på, presser seg nedover runde stabler av fisk, arrangert som nitide pannekakelag på halvannen meters høyde. Stramme silhuetter av blå overallrumper med rikelige lapper, krumbøyde, seige rygger i loete gensere, rappe never, tunge slarkende beksømsko, - det er det første inntrykket av klippfiskproduksjonen.

Disse bergarealene er verdens største til denne bruken, og akkurat i dag forteller man at det er lagt ut til tørring 20 000 vekter, 20 kg. i hver vekt. Allerede i mai begynner arbeidet på bergene, da kommer februarfisken nordfra hvor den har vært flekket, vasket og saltet og så sendt hit, hvor det samme gjentar seg før den blir lagt ut. Det kan ta opptil 5-8 uker før den blir ferdig. Ikke nok med at den må legges ut 4-5 ganger, men mellom hver gang må den legges i stabler for at fuktigheten skal presses ut, og så må den stables om igjen, slik at de øverste lag bytter plass med de underste.

Å vite når fisken er passelig tørr, er det i grunnen ingen regler for, beretter en lun formann. Det er slikt en nærmest må ha på følelsen – om den er ¾ tørr slik de vil ha den i Spania, lagringstørr, skipningstørr eller kassetørr. Bedre kvalitet blir det på fisken som blir tørket i sol og vind enn på den som blir elektrisk tørket om vinteren i bygningen nedenfor, der fisken legges på rammer og kjøres inn i en tunnel med godværstemperatur og en kjempemessig elektrisk vifte som besørger frisk bris.  Men den fine aromaen kan ikke skapes teknisk.»

Foto: Anders Beer Wilse, sannsynligvis mai 1925.  Norsk klippfiskmuseum, Nordmøre museum.

Klippfisktørking på bergene i Kristiansund, usikkert hvor. Her ser vi klippfisken stablet sammen, hvorpå ei klippfiskflaka er lagt på toppen for å beskytte fisken. Datering er ukjent, men trolig mellom 1902 til 1930. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Arne Hestenes skildret livet på klippfiskbergene i Kristiansund i Dagbladet 30.4.1948: «Endelig. Klippfiskbergene i Vikan kupler seg til værs som skare-åser bak solbrilleglass. O...