• Fotografen Anders Beer Wilse besøkte på 1920-tallet eksportørfirmaet Werring Hermanos, som drev videre i Knudtzons brygger på Knudtzonholmen og Devoldholmen i Vågen i Kristiansund. Her ser vi kvinner som plasserer ferdig klippfisk i stabler der den høyeste vrakingsklassen «La Plata» (for Argentina) er skrevet med kritt på veggen over. Vanligvis var slikt arbeid forbeholdt menn. Werring Hermanos (brødrene Werring) disponerte 8 brygger og 100 ansatte. Enkefru Carolines (Lina) Nathalie Werring Knudtzons yngste bror, konsul og klippfiskeksportør Edvard Werring videreførte sammen med broren Emil Knudtzons forretninger og mesénvirksomhet.
Fra Nordmøre museums fotosamlinger
    Photo: Nordmørsmusea

Fotografen Anders Beer Wilse besøkte på 1920-tallet eksportørfirmaet Werring Hermanos, som drev videre i Knudtzons brygger på Knudtzonholmen og Devoldholmen i Vågen i Kristiansund....