• To barn på tur på Stavneset.
 I bakgrunnen til venstre
ligger bolighuset som ble oppført i 1953.
 På toppen ser vi
uthuset og assistentboligen med uthus og vannreservoar.
 Lengst
mot høyre sees
fyrlykta.
 Mellom nåværende lykt og det gamle bolighuset
lå det gamle
opprinnelige fyrboligen med lykta som ble ferdig bygd og tent i 1842.
Det eldste bolighuset var svært utsatt for sjøens herjinger og boligen ble av den grunn flyttet.

Det gamle naustet ble
i sin tid også flyttet av samme årsak, ikke langt i fra der barna sittet.
 Etter at fyret ble automatisert og avfolket i 1976, var Kristiansund Dykkerklubb noen år leietakere.

I 2009 ble venneforeningen Stavnesets Venner stiftet og har gjort stedet til et attraktivt turmål for allmenheten ved opparbeidelse av gode
stier.

bolig
Avis/pressebilde fra Romsdalspostens sitt arkiv. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

To barn på tur på Stavneset. I bakgrunnen til venstre ligger bolighuset som ble oppført i 1953. På toppen ser vi uthuset og assistentboligen med uthus og vannreservoar. Lengst m...