• P C 1819 - Peder Clausen bygde her, på den tidligere Mosesgården. Kristiansund, Kirklandet, Storgata 19. sønnen Johan Peter Clausen (1811-94) var nabo med N H Knudtzon. Clausen var på fast ukentlig visitt for å drikke toddy. Clausengården ble bygd av John Moses, byens representant på Eidsvoll 1814:
"Han hadde fra 1802 sin forretningsgård i den seinere Clausengården og begynte byggingen av den solide, festningsaktige to-etasjers murbygningen med innkjørsel gjennom en rund bue; der dagens Thon Hotell Storgata (2018)  og Nordmøre museums kontor ligger.  Dette var den høyest takserte eiendom i byen i 1807; 5000 rdl."

JPC og NHK eide reperbanen i Waltherenget sammen, fra 1845. Fra 1857 eide de Nerkrana skipsverft sammen. De var formenn i Kristiansund Handelsstands forening sammen 1846-49 og tilsvarende i Klubbselskapet 1847-49.
Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

P C 1819 - Peder Clausen bygde her, på den tidligere Mosesgården. Kristiansund, Kirklandet, Storgata 19. sønnen Johan Peter Clausen (1811-94) var nabo med N H Knudtzon. Clausen var...