• Maleri av Marie Normans Boghandel, her trolig i Storgata 11 på Kirkelandet i Kristiansund. Firmaets stifter var Maren Marie Normann. Butikken som hun senere drev sammen med sin mann er forløperen til Sverdrups bokhandel, og ble grunnlagt av Maren Marie Musæus Normann, 33 år gammel, den 30. juni 1874, som er den dagen hun ble handelsberettiget hos magistraten. Butikken ble først åpnet i Toldbodbakken, men flyttet inn i nye lokaler som mannen hennes reiste på bygslet grunn i Storgaten 11 i 1879. Året før hadde hun giftet seg med garverimester og handelsborger Helge Barmann, og da bokhandelen stod ferdig fikk den tilføyd efgs. bak firmanavnet, om ikke offisielt før i 1892. Tegningen viser med andre ord fra butikken før denne tid, da efterfølger ennå ikke er lagt til butikknavnet. Flyttingen skyldtes at eier Herlofsen selv ønsket å starte bokhandel i lokalene. Men allerede i 1886 måtte bedriften flytte igjen da Melchior Riiber Meldahl som eide grunnen ønsket å selge tomten. Flyttingen ble utført ved at man rullet huset på stokker til den nye bygslede tomten i Torvgaten 3. Flere år senere fikk huset sitt eget nummer, og ble da Torvgaten 5. I 1891 giftet Margrethe Olise Barmann - datteren til Helge Barmann og hans hans første kone Josefine Laurette Poine Vogt - seg med Georg Sverdrup. Meningen var at paret skulle flytte til Amerika, men disse ble imidlertid endret da Helge Barmann ønsket at svigersønnen skulle overta bokhandelen. Georg Sverdrup overtok ledelsen av driften 1 juli 1891, og en eller to uker etterpå stod bryllupet. Og allerede i 1896 kjøpte han huset og forretningen, men ikke uten komplikasjoner. Da det forelå to eierskjøter måtte Georg Sverdrup ut med salgssummen to ganger til to eiere: Helge Barmann og Johanne Poine Vogt Westad. Men til slutt var hus og bedrift hans. I årene etter 1900 ekspanderte bedriften sterkt, og Torvsmuget 5 ble innkjøpt i 1907. Denne lå like ved Torvgaden 5 og var godt egnet til utvidelsen av bedriften. Likevel beholdt Georg Sverdrup bedriftnavnet Marie Norman efgs frem til 27. september 1926, da det ble meddelt firmaregisteret om navneendring til Sverdrups bokhandel. Men allerede siden 1920 hadde det da vært vanlig å svare Sverdrups bokhandel i telefonen. Men selv om bedriften hadde ekspandert mye frem til 1929, var det fortsatt behov for ekspansjon, og 3. mai 1930 ble det inngått kjøpekontrakt mellom Fosna Maalag og Georg Sverdrup om kjøp av den gamle Kaffistova på Torvet. Salget ble godkjent , og huset overtatt av Georg Sverdrup 1. oktober 1930. Den nye adressen ble Torvgaten 9, og her drev Georg Sverdrup bokhandel frem til søndag 28. april 1940, da butikklokalene brant ned under bombingen av byen. Georg Sverdrup drev da bokhandelen fra sitt hjem i Rosentræders gate 1 som overlevde brannen, inntil de nye lokalene i Nedre Enggate 5-7 stod ferdig i høsten 1949. Per dags dato (2009) heter butikken Ark Sverdrup, og er fortsatt å finne i de samme lokalene. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Maleri av Marie Normans Boghandel, her trolig i Storgata 11 på Kirkelandet i Kristiansund. Firmaets stifter var Maren Marie Normann. Butikken som hun senere drev sammen med sin man...