• Bilveien oppover i Trollstigen, og Kløvstien, er ikke etter samme tracè. De skiller lag helt nede på flata. For å følge Kløvstien må elva krysses nede på flata. Og den går oppover på høyre side av elva. Veien er på venstre side. Oppe i lia, på Kløvstien, ligger Knutsætra. Derfra går stien videre oppover, fortsatt på høyre side, og møter vegen først etter brua over Stigfossen. Derfra går stien mer og mindre rett opp, mens veien går i sløyfer til høyre mot Bispen. Så møtes de igjen rett før kanten ved Stigrøra. (E Sæbø). - Postkort: S 2/121 ";Trollgstigveien";. Foto fra Trollstigen i Rauma kommune.

Trollstigveien ble åpnet av kong Haakon VII den 31. juli 1936, etter en anleggsperiode på åtte år, og går i sikksakk fra innerst i Isterdalen opp til Stigrøra. Veien ble anlagt etter omtrent samme trasé; som en eldre sti, kalt Kløvstien, som er restaurert og skiltet/merket som fotsti. Det er elleve hårnålssvinger på Trollstigvegen, hver med en radius på cirka 10 meter, og det er bro like under den 180 meter høye Stigfossen. Ved stor vannføring i fossen står vannspruten inn over broen. På grunn av hyppige steinras og etterfølgende ødeleggelser på kjørebanen, ble en strekning nederst i Trollstigen lagt om i 2005. Dette omfattet tredje og fjerde sving nedenfra (se bilder). Samtidig måtte det bygges to nye broer over elven. Veiens høyeste punkt er Alnesreset, 850 meter over havet, på Alnesreset sto tidligere vertshuset Trollstigheimen, som ble tatt av et stort snøras i 1963. Et nytt serveringstilbud ble etablert på Stigrøra i 1979, dette ble revet i forbindelse med oppgraderingen som ble innviet 16.juni 2012. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Bilveien oppover i Trollstigen, og Kløvstien, er ikke etter samme tracè. De skiller lag helt nede på flata. For å følge Kløvstien må elva krysses nede på flata. Og den går oppover ...