• Skipet vi ser er "Caronia" som var nytt i 1948 og tilhørte Cunard Line.  (Info: Magnar Vikøren) -

Dette er Åndalsnes med omegn. Sentrum nede til venstre. Tangen ut til høyre er Kammen. Der er det nå småbåthavn og friområde med badeplass. Helt til høyre, ved foten av Setnesfjellet, ser vi Veblungsnes, med sandtaket bak. Videre mot venstre Setnes og Setnesmoa. Lenger bak er Sogge og Soggemoen og Hanekamhaug mot Isterdalen som går opp mot høyre bak Setnesfjellet. Fjellformasjonen midt på bildet er Norafjellet med Adelsbreen og Trolltindene, med Store Trolltind som høyeste toppen 1788 moh. Til venstre er Romsdalen med Romsdalshornet 1555 moh. Vi ser Grøttør bru et stykke oppe i elva. Men Åndalsnes Camping og Frydenlund boligfelt er ikke etablert. Rauma bru som er ferdig, ble åpna i november 1963, og oljeeventyret har enda ikke startet på Øran. Men vi ser at elveløpet er regulert ved brua. Så bildet er tatt en gang fra -63 til 70. Turistskip.  - flyfoto av Åndalsnes og Veblungsnes i Rauma kommune. Vi ser Trolltindene og Romsdalshornet. Vi ser at nybrua over Rauma, Rauma bru, er ferdig. Den ble åpna i 1963. Og vi ser at elveløpet er regulert  ovenfor, og nedenfor, brua. Men utfyllinga av Øran er ikke kommet i gang. Så bildet er tatt på 1960-tallet en gang. Fotografen er da mest sansynlig H. Sødahl fra Åndalsnes. (Info:
Eyolf Sæbø)

Turistskipet på bildet er Cunard Lines RMS Caronia. Caronia gikk jomfrutur i 1949, så bildet er tatt etter den tid.
(info: Espen Arnestad) -  Turistskipet RMS Caronia fra Cunard Lines. Caronia ble tatt i bruk 1949.  Flyfoto av ei bygd, med et større passasjerskip passerende like ved.
Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Skipet vi ser er "Caronia" som var nytt i 1948 og tilhørte Cunard Line. (Info: Magnar Vikøren) - Dette er Åndalsnes med omegn. Sentrum nede til venstre. Tangen ut til høyre er ...

1 comment

• Dette bildet er flyfoto av Åndalsnes og Veblungsnes i Rauma kommune. Vi ser Trolltindene og Romsdalshornet. Vi ser at nybrua over Rauma, Rauma bru, er ferdig. Den ble åpna i 1963. Og vi ser at elveløpet er regulert ovenfor, og nedenfor, brua. Men utfyllinga av Øran er ikke kommet i gang. Så bildet er tatt på 1960-tallet en gang. Fotografen er da mest sansynlig H. Sødahl fra Åndalsnes.