• Sundbåten legger til på Gomalandet. I bakgrunnen ses Nordholmen under broa og til venstre brygger på Gomalandet. Til høyre ses Nordlandet i Kristiansund.
Bildet viser sundbåten ”Fram”som  ble bygget i 1878 ved Trondheims Mekaniske Verksted og var 11,7 meter lang, 2,5 meter bred og hadde en tonnasje på 15,38 bruttotonn. Båten ble senere sertifisert for 45 passasjerer og ble satt i drift 17. juni 1878. Ved utbruddet av andre verdenskrig ble ”Fram” senket under bombingen 28. april til 1. mai 1940. Båten ble hevet 8. mai og satt på slipp ved Sterkoder Mek. Verksted, for så å bli reparert der i 1941. Båten opphørte i drift da formannskapet den 21. august 1958 vedtok å overdra ”Fram” vederlagsfritt til Havnevesenet som arbeidsbåt.
Kilde for båtene: Sven Erik Olsen og Tor Olsen. Sundbåten. Folk over havna - fra fergemenn til Angvik. Utgitt 2005. (Info Peter Storvik). --
Et bilde av en sundbåt som nettopp har lagt til kai på Gomalandet i Kristiansund. På brygga ser vi to menn sitte på en benk og se i retning mot Nordsund bru, som knytter Gomalandet sammen med Nordlandet. Nordsundbroa stod ferdig i desember 1936. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Sundbåten legger til på Gomalandet. I bakgrunnen ses Nordholmen under broa og til venstre brygger på Gomalandet. Til høyre ses Nordlandet i Kristiansund. Bildet viser sundbåten ”Fr...