• Et bilde fra ett av flere keiserbesøk Keiser Willhelm 2. av Tyskland gjorde til Kristiansund med sin store flåte, mest sannsynlig like før starten av 1. verdenskrig. Når han ankom byen var han bestandig omgitt av flere millitære skip, og de fylte da alle store deler av havnebasenget. Her ser vi flåten fra Innlandet, med "fengslet" (tronka) midt på bildet, helt i front. Kjønnøybrygga bakom. Ellers så ser vi Nordlandet helt i bakgrunnen. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.

Til høyre i bildet sees en panserkrysser med 4 skorsteiner, SMS Roon eller SMS Yorck. Yorck var den første av disse som heiste kommando, 21. november 1905. Bildet må derfor være tatt i perioden 1906 til 1914. Info fra Espen Arnestad -
    Photo: Nordmørsmusea

Et bilde fra ett av flere keiserbesøk Keiser Willhelm 2. av Tyskland gjorde til Kristiansund med sin store flåte, mest sannsynlig like før starten av 1. verdenskrig. Når han ankom ...

1 comment

• Til høyre i bildet sees en panserkrysser med 4 skorsteiner, SMS Roon eller SMS Yorck. Yorck var den første av disse som heiste kommando, 21. november 1905. Bildet må derfor være tatt i perioden 1906 til 1914.