• På bildet ser vi Nordlandet Kirke bak trærne, som ligger på Nordlandet i Kristiansund. I 1875 besluttet bystyret i Kristiansund å bygge en kirke i denne bydelen. Det ble sikret tomt i 1883, og grunnsteinsnedleggelsen fant sted den 4. mars 1913. Nordlandet kirke ble innviet 16. desember 1914. Kirken ble tegnet av kirkearkitekt H. Schytte-Berg fra Trondheim, etter en arkitektkonkuranse mellom arkitektene H. Schytte-Berg, O. Stein og Kr. Rivertz. Rivertz står for kjente bygg i Kristiansund som Festiviteten, Norges Bank og byens nye jugenstilpregede Grand Hotell, da det første Grand Hotell brant ned i 1907. Byggmester Havnes fra Ålesund, stod for Hovedentreprisen. Fotograf er ukjent, og datering er sansynligvis fra perioden 1930 til 1939. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger. Mer om Nordlandet kirke kan leses her: http://kristiansund.kirken.no/tekstsider.cfm avdelingsid=38517&text_id=49401.
    Photo: Nordmørsmusea

På bildet ser vi Nordlandet Kirke bak trærne, som ligger på Nordlandet i Kristiansund. I 1875 besluttet bystyret i Kristiansund å bygge en kirke i denne bydelen. Det ble sikret tom...