• På bildet ser vi B/F”Trygge” , Storviks mek. verksteds bnr. 11 i 1938 på fjorden ved Kristiansund.
B/F”Trygge” ble bygd for statlige midler i 1937-38 og var klinkbygget i stål. 
Ferga hadde følgende hovedimensjoner: L 93`2” x B 25`0” x D 10`6”. Dette var den første bilferga som var bygd i stål i Møre og Romsdal. Ferga hadde en tonnasje på 137 bruttoregistertonn og var utstyrt med en Wichmann 300 BHK 2-takts 4-sylindret råoljemotor som ga ferga en fart på 10 knop. Den hadde en kapasitet på 14 personbiler og sertifikat for 260 passasjerer. Den ble leid av MRF og satt inn i ruten Kristiansund—Bremsnes, Kristvika, Kvernes, Gjemnes, og Torvikbukt. 
Under krigen gikk den fra Torvika kl.08.00 og var i Kristiansund ca. kl. 10.00. Retur fra Kristiansund kl.16.00 og kom til Torvika ca. kl.18.00.
Det var 4-5 tyske vakter om bord i tidsrommet 1940-45.
Bilene måtte rygge om bord den gangen.
I 1966 ble den solgt til et partsrederi ved Ingvald S. Vestre, Vestrefjord. Ferga ble ombygd og ominnredet og blant annet ble det store overbygget fjernet og erstattet av casing og styrhus på styrbord side. Det ble også innsatt ny Callesen hovedmotor på 460 BHK og den fikk navnet ”Vestra” og ble utleid til MRF for trafikk i det forlengede fergesambandet på Hjørundfjorden, der den gikk frem til 1982.
MRF leide ferga til etter at den ble solgt til et firma for transport av anleggsutstyr. Også etter dette skal den være brukt som bilferge. 
Bildet er fra 1940-tallet. Info: Peter Storvik.  --
B/F «Trygge» ble levert i 1938. Det er altså første aktuelle tidspunkt for fotografering. Ferja ble bygd ved Storvik Mek. Verksted i Kristiansund og var første ferje bygd av stål i Møre og Romsdal. Den ble 9. juli satt inn i det nystartede sambandet Kristiansund-Gjemnes-Torvikbukt, med anløp underveis av Bremsnes og Kvernes på Averøya. Dette åpnet for bilkjøring Kristiansund-Molde, og til bygdene i Gjemnes og Eide. Dette var planlagt som et midlertidig samband til veien over Frei hadde god nok standard til å ta gjennomgangstrafikken. Målet var å forkorte sambandet til Gjemnes-Kvitnes på Frei. Det skjedde først i 1952. Kilde: Ulstein, R. (1995). Som skyttel i vev (bind 1). Molde: Møre og Romsdal fylkesbåtar.
(Info: Sveinung Berild). bilferga Trygge (info fra Magnar Vikøren 2018), ei ferge, sannsynligvis på vei inn Sørsundet til Kristiansund, trafikkerer her strekningen Averøy - Kristiansund. Trolig er fotografen Georg Sverdrup og bildet er fotografert i perioden 1930 til 1939. - På bildet ser vi B/F”Trygge”, Storviks Mek. Verksteds bnr. 11 i 1938 i rute på fjorden ved Kristiansund.
B/F”Trygge” ble bygd for statlige midler i 1937-38 og var klinkbygget i stål. 
Ferga hadde følgende hovedimensjoner: L 93`2” x B 25`0” x D 10`6”. Dette var den første bilferga som var bygd i stål i Møre og Romsdal. Ferga hadde en tonnasje på 137 bruttoregistertonn og var utstyrt med en Wichmann 300 BHK 2-takts 4-sylindret råoljemotor som ga ferga en fart på 10 knop. Den hadde en kapasitet på 14 personbiler og sertifikat for 260 passasjerer. Den ble leid av MRF og satt inn i ruten Kristiansund—Bremsnes, Kristvika, Kvernes, Gjemnes, og Torvikbukt. 
Under krigen gikk den fra Torvika kl.08.00 og var i Kristiansund ca. kl. 10.00. Retur fra Kristiansund kl.16.00 og kom til Torvika ca. kl.18.00.
Det var 4-5 tyske vakter om bord i tidsrommet 1940-45.
Bilene måtte rygge om bord den gangen.
I 1966 ble den solgt til et partsrederi ved Ingvald S. Vestre, Vestrefjord. Ferga ble ombygd og ominnredet og blant annet ble det store overbygget fjernet og erstattet av casing og styrhus på styrbord side. Det ble også innsatt ny Callesen hovedmotor på 460 BHK og den fikk navnet ”Vestra” og ble utleid til MRF for trafikk i det forlengede fergesambandet på Hjørundfjorden, der den gikk frem til 1982.
MRF leide ferga til etter at den ble solgt til et firma for transport av annleggsutstyr. Også etter dette skal den være brukt som bilferge. 
Bildet er fra ca. 1938. Info: Peter Storvik. Nordmøre museum


Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

På bildet ser vi B/F”Trygge” , Storviks mek. verksteds bnr. 11 i 1938 på fjorden ved Kristiansund. B/F”Trygge” ble bygd for statlige midler i 1937-38 og var klinkbygget i stål. Fe...

2 comments

  • Bilferja "Trygge"
  • B/F «Trygge» ble levert i 1938. Det er altså første aktuelle tidspunkt for fotografering. Ferja ble bygd ved Storvik Mek. Verksted i Kristiansund og var første ferje bygd av stål i Møre og Romsdal. Den ble 9. juli satt inn i det nystartede sambandet Kristiansund-Gjemnes-Torvikbukt, med anløp underveis av Bremsnes og Kvernes på Averøya. Dette åpnet for bilkjøring Kristiansund-Molde, og til bygdene i Gjemnes og Eide. Dette var planlagt som et midlertidig samband til veien over Frei hadde god nok standard til å ta gjennomgangstrafikken. Målet var å forkorte sambandet til Gjemnes-Kvitnes på Frei. Det skjedde først i 1952. Kilde: Ulstein, R. (1995). Som skyttel i vev (bind 1). Molde: Møre og Romsdal fylkesbåtar.

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to