• Sjømenns Aldershjem, sjømannshjemmet, ble opprinnelig bygd som arbeiderbolig for Mellemværftet, men det ble for dyrt å sitte med, for verftet. Eier har vel siden vært Skipperforeninga, i mange år.  Det var mye styr da foreninga ville skifte ut de smårutete sprossevinduene til «husmorvinduer» med vipp. De kalte det «en menneskerett»!

Mange bilder på Digitalt Museum. Det var også et sjømannshjem i Konsul Knudtzons gate, før krigen.

(Mellemværftet, A/S Vaagens bruk, startet sannsynligvis 1866. Det har vært mange eiere.)   Bak verkstedet ligger et langt hus, Sjømannshjemmet. Det ble oppført i 1883 etter initiativ av navigasjonslærer J. M. Øien. Det brukes fortsatt av  pensjonerte sjømenn. Foran Sjømannshjemmet til høyre ligger et lite hus kalt Garberghuset. Det er bygd opp rundt en spansk skipskahytt. Den nordligste brygga på Mellemværftet (Blikkenslager Fladseth) var bygd som naust for båtene til sjømennene som bodde på Sjømannshjemmet , for deres hobbyarbeid.

2)	Caroline Knudtzon bestemte at disse navngitte institusjoner skulle få porsjoner av hennes formue:  Institusjonen Det Knudtzonske hus, Sjømannshjemmet i Vågen, Barnehjemmet, Den norske sjømannsmisjon i fremmede havner, Det norske misjonsselskap, Diakonisseanstalten i Oslo, Ynglingeforeningen, Fondet for eldre tjenestepiker, UKKF i Kristiansund, Det lappiske barnehjem i Kvænangen, Norsk selskap til Skibbrudnes Redning, Omstreifermisjonen i Svanviken, Sanitetsforeningen, Aldershjemmet, Menighetspleien og Sykehuset.

3) Fladsethbrygga ligger plassert i nær tilknytning til Mellemværftet i Kristiansund, og
har rommet forskjellige formål gjennom tidene. Brygga er bygd som naust og lager
for sjømannshjemmet i Kranaveien, men fikk tidlig andre funksjoner. Andre etasje
var lenge seilmakerloft. Under krigen ble disse lokalene brukt til konserter og dans,
da de fleste slike lokaliteter var enten nedbrent eller beslaglagt av tyskerne. Den siste
brukeren før brygga ble museum var blikkenslagermester Edvard Fladseth. Informant: Edvard Fladseth

3)	Den eneste byggesak av klart sosial karakter som kommunen selv gjennomførte på 1920-tallet, var et spesielt bolighus med plass til "4 tuberkuløse familier" ovenfor Sjømannshjemmet i Vågen.

Et bilde fra Vågen i Kristiansund, sett fra Kranaveien. Sjømenns Aldershjem, sjømannshjemmet, opprinnelig bygd som arbeiderbolig for Mellemværftet, som ligger på sjøsida - til høyre utenfor bildekanten. Transformator/lyskiosk. Sjømannshjemmet ble oppført i 1883 etter initiativ av navigasjonslærer J. M. Øien.
Fra Nordmøre Museum sin fotosamling
    Photo: Nordmørsmusea

Sjømenns Aldershjem, sjømannshjemmet, ble opprinnelig bygd som arbeiderbolig for Mellemværftet, men det ble for dyrt å sitte med, for verftet. Eier har vel siden vært Skipperforeni...