• KVITHOLMEN FYR (FREDET) Fyret har navn etter holmen. Navnet kan skyldes hvitt skum, eller en hvit (lys) bergart. Sted: Eide Kommune, Møre og Romsdal. Ligger på nordsiden av Hustadvika. Opprettet: 1842 Funksjon: Fyrtårn Fyrbygning: Steintårn, senere rød fyrlykt på hvitt betongtårn (12 meter) Lyshøyde: 25 meter over høyvann Lysvidde 15,1 nautiske mil Status: 1990/91 automatisert og avbemannet. Erstattet av lykt. Kvitholmen Værstasjon startet i 5. mai 1840 med at Nikolai H. Knudtzon solgte eiendommen Kvitholmen, med tilhørende skjær, til Det kongelige Marinedepartement, for en sum av 400 spd. Befaring foregikk i året 1838 og det høyeste punktet på Kvitholmen 16 m.o.h. ble valgt ut som beste løsning som tomt til fyrstasjon. Arbeidet ble påbegynt 1840 og fyret tatt i bruk 2 år seinere. Kvitholmen fyrstasjon sto ferdig i 1842, og fyret ble tent 1. september dette året. Rød fyrlykt på hvit steintårn. Et 2. ordens fyrapparat ble levert fra Lepaute i Paris, mens lyktehuset var forarbeidet ved Nes Jernverk. Lyshøyde 25 m.o.h., synsvidde 15,1 nautisk mil. Breddegrad 63 grader nordlig bredde, og østlig lengde er 7 grader 14 minutter. Første fyrmester ble Anton Herlofsen, som døde ute på Kvitholmen sommeren 1845 rundt 30 år gl. I 1843 drukna fyrforvalter Henrik Reinerts i en forrykende storm 15. desember 1843. Opp gjennom tidene har det vært flere store endringer, men med våren 1991 ble fyret automatisert, og fyrmesteren og førstebetjenten flytta fra Kvitholmen. Kilde: Historiegruppa i Kvitholmens venner (www.kvitholmen-fyr.no) Kilde: Eli Johanne Ellingsve: Finn et fyr - A guide to the Norwegian Lighthouses. Tapir akademisk forlag. 2007. ISBN 978-82-519-2203-6. Side 121.
    Photo: Nordmørsmusea

KVITHOLMEN FYR (FREDET) Fyret har navn etter holmen. Navnet kan skyldes hvitt skum, eller en hvit (lys) bergart. Sted: Eide Kommune, Møre og Romsdal. Ligger på nordsiden av Hustadv...