• KVITHOLMEN FYR (FREDET) Fyret har navn etter holmen. Navnet kan skyldes hvitt skum, eller en hvit (lys) bergart. Sted: Eide Kommune, Møre og Romsdal. Ligger på nordsiden av Hustadvika. Opprettet: 1842 Funksjon: Fyrtårn Fyrbygning: Steintårn, senere rød fyrlykt på hvitt betongtårn (12 meter) Lyshøyde: 25 meter over høyvann Lysvidde 15,1 nautiske mil Status: 1990/91 automatisert og avbemannet. Erstattet av lykt. Kvitholmen Værstasjon startet i 5. mai 1840 med at Nikolai H. Knudtzon solgte eiendommen Kvitholmen, med tilhørende skjær, til Det kongelige Marinedepartement, for en sum av 400 spd. Befaring foregikk i året 1838 og det høyeste punktet på Kvitholmen 16 m.o.h. ble valgt ut som beste løsning som tomt til fyrstasjon. Arbeidet ble påbegynt 1840 og fyret tatt i bruk 2 år seinere. Kvitholmen fyrstasjon sto ferdig i 1842, og fyret ble tent 1. september dette året. Rød fyrlykt på hvit steintårn. Et 2. ordens fyrapparat ble levert fra Lepaute i Paris, mens lyktehuset var forarbeidet ved Nes Jernverk. Lyshøyde 25 m.o.h., synsvidde 15,1 nautisk mil. Breddegrad 63 grader nordlig bredde, og østlig lengde er 7 grader 14 minutter. Første fyrmester ble Anton Herlofsen, som døde ute på Kvitholmen sommeren 1845 rundt 30 år gl. I 1843 drukna fyrforvalter Henrik Reinerts i en forrykende storm 15. desember 1843. Opp gjennom tidene har det vært flere store endringer, men med våren 1991 ble fyret automatisert, og fyrmesteren og førstebetjenten flytta fra Kvitholmen. Datering er trolig 1939. Dette basert på andre like bilder. Kilde: Historiegruppa i Kvitholmens venner (www.kvitholmen-fyr.no) Kilde: Eli Johanne Ellingsve: Finn et fyr - A guide to the Norwegian Lighthouses. Tapir akademisk forlag. 2007. ISBN 978-82-519-2203-6. Side 121.
    Photo: Nordmørsmusea

KVITHOLMEN FYR (FREDET) Fyret har navn etter holmen. Navnet kan skyldes hvitt skum, eller en hvit (lys) bergart. Sted: Eide Kommune, Møre og Romsdal. Ligger på nordsiden av Hustadv...