• På bildet ser vi Heddal Kirke slik den stod etter arkitekt Johan Heinrich Nebelongs restaurering i årene 1849-1851. Dette kommer det frem ved at vi ser 3-4 store vinduer på 3 av sidene i ";3 etasje";. Disse ble senere fjernet og erstattet med ";glugger";, da ønsket om en gjenrestaurering materialiserte seg for alvor i mellomkrigstiden. Ikke en flis av Nebelongs arbeid overlevde den siste restaureringen, som ble avsluttet i 1955. Kilde: Leif Anker og Jiri Havrans ";De Norske Stavkirkene, ARFO 2005 (ISBN 82-91399-27-1) Side 172 - 174.
    Photo: Nordmørsmusea

På bildet ser vi Heddal Kirke slik den stod etter arkitekt Johan Heinrich Nebelongs restaurering i årene 1849-1851. Dette kommer det frem ved at vi ser 3-4 store vinduer på 3 av si...