• Torvet/Torget i Kristiansund,
-mennesker, bil, bygninger, bank, hotell, vei, hund, kiosk, gatelys, lysmast, arbeiderforening, avislokale, trykkeri, butikker, rutebuss,.... Bildet er tatt fra hjørnet med Grand Hotell, som hadde flere butikker i første etasje i front mot torget, og kinolokale på baksiden. Merk at en av butikkene har ";sluttsalg";, ";opphørssalg";. med stor kø ved inngangen. Bernstorffstredet, med det nye bygget til Norges Bank, hvor tidligere Bernstorffskolen, senere sjømannskolen ble revet for å gi plass til banken. Deretter avisen Tidens Krav's lokaler med trykkeri og redaksjon. Så ser vi hjørnet av Arbeiderforeningen. Foran Arbeiderforeningen ligger en av byens mange Narvesen-kiosker, og foran den ser vi byens egenartede gatelys, bedre kjent som ";lysekrona"; som var ett av flere klengenavn. Tidligere hadde ";lysekrona"; fem kupler.
Denne står i dag 2007 foran Festiviteten og er logo for Operaen i Kristiansund. I forgrunnen ser vi en åpen rutebuss. Leonard Hjelle kunne i 1936 starte opp ringbussrute i Kristiansund i 1936 da brua mellom Gomalandet og Nordlandet var ferdig og åpnet.
 Et stort fremskritt for kristiansunderne som inntil da hadde vært avhengige av båt for å kunne komme til Nordlandet.
 Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Torvet/Torget i Kristiansund, -Astrid Giertsen Modes hadde sluttsalg juni 1933, så bildet må være tatt rund den perioden.(info: Stein Ryther) -mennesker, bil, bygninger, bank, h...

1 comment

• Astrid Giertsen Modes hadde sluttsalg juni 1933, så må være da bildet ble tatt.