• Festiviteten på Kirkelandet i Kristiansund. Planene for et kulturhus i Kristiansund daterer seg tilbake til da byen nådde sin topp hva gjelder klippfiskproduksjon. Det ble stiftet en organisasjon ved navn Kristiansund Klubselskap, hvor de største forkjemperne for å danne et kultursenter i byen var samlet. Medlemmene av denne organisasjonen var også blant de mest innflytelsesrike menn i regionen, og hadde opparbeidet sin posisjon primært på grunn av klippfiskhandel. Dette var også hovedgrunnen til at det finansielle ved byggingen av Festiviteten kom på plass, og i 1910 ble byggingen satt i gang. Man valgte å oppføre bygget i stein, som ble hentet fra det nærliggende området og  Klubba (den fineste fasadesteinen) . Festiviteten i Kristiansund ble innviet sommeren 1914. Bygningen er oppført i "jugendstil.  -- Huset til venstre bak Festiviteten (i Clausens gate) ble bygget i 1928. (Info: Carl Ivar Gotaas).

Nordmøre Politikammer i Festiviteten 1940 – 1968.
Før andre verdenskrig hadde Kristiansund eget fengsel og i Politikammeret lå like nærheten, i sørenden av dagens Kongens plass. Da byen ble bombet i april 1940, gikk hele sentrum opp i flammer. «Kritisk infrastruktur» måtte i all hast få nye lokaler, og politikammeret havnet sammen med en kafé, kino og i 1943 også klasserom for barneskolen i byens opera- og teaterlokale; Festiviteten, eid av Kristiansund klubselskab. Partiet Nasjonal Samling hadde kontorer i toppetasjen. Der var det også hybel for kafébestyrerinnen. Politiet disponerte lokaler i husets kjeller, antakelig også den opprinnelige vaktmesterleiligheten. Publikumsrettet virksomhet ble lagt til Klubselskabets salonger, og man hadde også de to kontorene ved bygningens hovedinngang. All varetektsfengsling måtte skje i Molde, over to timer unna, med bilferge underveis.
Å bli satt i arrest hette derfor snart på folkemunne «å komma i billettluka», siden billettkontoret innafor luka ved siden av hoveddøra brukt som fyllearrest. Det var billettsalg her fram til 1987, lenge etter at politiet hadde fått sitt nybygg. På 1960-tallet var det skomakerstue i kjelleren der gutter fikk lære å reparere sko.

Først i 1968 kunne det første Tinghuset i Kristiansund tas i bruk.

Trygve Bratteli i fengselscelle i Festiviteten
Seinere statsminister  Trygve Bratteli (1910-84) var taktekker i Kristiansund da han ble fengslet av Gestapo og satt i arrest i Festivitetens kjeller 10. juni 1942.  Bratteli har skrevet om dette: “Jeg ble så godt behandlet av politiet i Kristiansund at jeg bestemte meg for å bli. (Å rømme)  ville være illojalt overfor politiet som hadde vist meg så stor tillit. Om kveldene kunne jeg ofte gå lange turer på byen sammen med en konstabel, og jeg hadde det svært så fritt”.  Seinere ble det to år i konsentrasjonsleir i Tyskland. Som bygningsarbeider i gjenreisningen hadde han faktisk hatt full pensjon nettopp på Kafé Kristiansund i Festiviteten.

Odd Williamsen, Nordmøre museum

Fra Nordmøre Museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Festiviteten på Kirkelandet i Kristiansund. Planene for et kulturhus i Kristiansund daterer seg tilbake til da byen nådde sin topp hva gjelder klippfiskproduksjon. Det ble stiftet ...

• Huset til venstre bak Festiviteten ble bygget i 1928