• Torget på Kirkelandet i Kristiansund. Grand hotell til venstre, og Norges Bank til høyre i bildet.  - Rutebil til høyre med registreringsnummer T-4274 står i Norges Bilbok 1935 på Studebaker 1932, Kristiansund Oppdal Auto. Bilen bak er den nyeste, 1933-34-modell, med tanke på datering av bildet. Den foran hotellet er typisk ca. 1930. (info: Ivar Stav). Kommentar: 
T-4274 var en buss med 18 seter, 1932-modell, en stor buss for sin tid. 1932 var en milepæl i rutebiltrafikken i regionen. Den våren ble det satt inn bilferje Kvisvik-Kristiansund, og rutebilene fra Oppdal kunne følge ferja helt fram til Kristiansund sentrum. Fram til da var det båt den siste strekningen til byen. Dette var raskeste vei mellom Kristiansund og Oslo, med bytte til tog på Oppdal stasjon. Sundal-Opdal Auto skiftet samtidig navn til Kristiansund-Opdal Auto (KOA), et navn som var i bruk i 50 år, til 1982 (dobbel P i Oppdal kom etter krigen).  (info:
Sveinung Berild).  Bildet er trolig fra juni 1933 ut fra forretningen Astrid Giertsen holder sluttsalg i Grand Hotell. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Torget på Kirkelandet i Kristiansund. Grand hotell til venstre, og Norges Bank til høyre i bildet. - Rutebil til høyre med registreringsnummer T-4274 står i Norges Bilbok 1935 på ...

2 comments

  • Rutebil til høyre med registreringsnummer T-4274 står i Norges Bilbok 1935 på Studebaker 1932, Kristiansund Oppdal Auto. Bilen bak er den nyeste, 1933-34-modell, med tanke på datering av bildet. Den foran hotellet er typisk ca. 1930.
  • T-4274 var en buss med 18 seter, 1932-modell, en stor buss for sin tid. 1932 var en milepæl i rutebiltrafikken i regionen. Den våren ble det satt inn bilferje Kvisvik-Kristiansund, og rutebilene fra Oppdal kunne følge ferja helt fram til Kristiansund sentrum. Fram til da var det båt den siste strekningen til byen. Dette var raskeste vei mellom Kristinansund og Oslo, med bytte til tog på Oppdal stasjon. Sundal-Opdal Auto skiftet samtidig navn til Kristiansund-Opdal Auto (KOA), et navn som var i bruk i 50 år, til 1982 (dobbel P i Oppdal kom etter krigen).

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to