• Bilferga Gautes ved fergekaia i Kvisvik i Tingvoll kommune. Fra Gautes første tur i 1932. B/F "Gaute" ble satt i trafikk Kristiansund-Kvisvik i mai 1932. Veien fra Sunndalen og Tingvoll stod ferdig til Kvisvik våren 1931. Det var korrespondanse med båtrute til og fra Kristiansund. Dermed var det sammenhengende rutebilforbindelse Oppdal-Sunndasløra-Kvisvik -Kristiansund, i korrespondanse med nattoget til og fra Oslo. I 1932 kunne rutebilene følge ferja til og fra Kristiansund, og det var ikke lengre nødvendig med omlasting bil-båt i Kvisvik. Det var Sundal-Opdal Auto som kjørte denne ruta. I 1932 ble navnet endret til Kristiansund-Opdal Auto (KOA). Samme år kunne Surnadal Billag kjøre sine rutevogner i sammenhengende rute Kristiansund-Tingvoll-Surnadal-Trondheim. Fra 1935 gikk ruta under navnet "Mørelinjen". (Info: Sveinung Berild 2018).  Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
 Se KMb-1987-005.3097
    Photo: Nordmørsmusea

Bilferga Gautes ved fergekaia i Kvisvik i Tingvoll kommune. Fra Gautes første tur i 1932. B/F "Gaute" ble satt i trafikk Kristiansund-Kvisvik i mai 1932. Veien fra Sunndalen og Tin...

1 comment

• B/F "Gaute" ble satt i trafikk Kristiansund-Kvisvik i mai 1932. Veien fra Sunndalen og Tingvoll stod ferdig til Kvisvik våren 1931. Det var korrespondanse med båtrute til og fra Kristiansund. Dermed var det sammenhengende rutebilforbindelse Oppdal-Sunndasløra-Kvisvik -Kristiansund, i korrespondanse med nattoget til og fra Oslo. I 1932 kunne rutebilene følge ferja til og fra Kristiansund, og det var ikke lengre nødvendig med omlasting bil-båt i Kvisvik. Det var Sundal-Opdal Auto som kjørte denne ruta. I 1932 ble navnet endret til Kristiansund-Opdal Auto (KOA). Samme år kunne Surnadal Billag kjøre sine rutevogner i sammenhengende rute Kristiansund-Tingvoll-Surnadal-Trondheim. Fra 1935 gikk ruta under navnet "Mørelinjen".