• Postkort "139/025-462" med motiv fra Trollstigheimen i Åndalsnes, Rauma kommune, med to større hus med busser og biler foran i bakgrunnen. Kortet er utgitt av Mittet & Co. A/S.  - De to bakerste bussene på bildet, gule med svart midtstripe, er busser fra Valldal-Åndalsnes Rutebillag (VÅR). Selskapet startet i 1936, samme år som Trollstigveien åpnet. VÅR hadde denne sommerruta i alle år fram til 1980 da selskapet opphørte. I etterkrigsåra fram til 1960-tallet var det svært mye trafikk på ruta, ikke minst av turister. Dette var i perioden før privatbilismen kom for alvor. Begge bussene er fra 1950-tallet og bildet er sannsynligvis tatt på andre halvdel av 50-tallet, evt. tidlig 60-tall. På Åndalsnes hadde ruta korrespondane med tog på Raumabanen, og i Valldal med ferjene på Storfjorden, til Tafjord, Eidsdal, Geiranger, Stranda og utover fjorden så langt veien til Ålesund gikk.  (Info fra Sveinung Berild 2017).  Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Postkort "139/025-462" med motiv fra Trollstigheimen i Åndalsnes, Rauma kommune, med to større hus med busser og biler foran i bakgrunnen. Kortet er utgitt av Mittet & Co. A/S. - ...

1 comment

• De to bakerste bussene på bildet, gule med svart midtstripe, er busser fra Valldal-Åndalsnes Rutebillag (VÅR). Selskapet startet i 1936, samme år som Trollstigveien åpnet. VÅR hadde denne sommerruta i alle år fram til 1980 da selskapet opphørte. I etterkrigsåra fram til 1960-tallet var det svært mye trafikk på ruta, ikke minst av turister. Dette var i perioden før privatbilismen kom for alvor. Begge bussene er fra 1950-tallet og bildet er sannsynligvis tatt på andre halvdel av 50-tallet, evt. tidlig 60-tall. På Åndalsnes hadde ruta korrespondane med tog på Raumabanen, og i Valldal med ferjene på Storfjorden, til Tafjord, Eidsdal, Geiranger, Stranda og utover fjorden så langt veien til Ålesund gikk.