• Kvernes stavkirke. En stavkirke av møretypen, som har en spesiell stavkonstruksjon med særegne løsninger sammenliknet med andre stavkirker rundt om i landet, men som den deler med Grip stavkirke i Kristiansund kommune og Rødven i Rauma kommune. Kirkens datering er uviss, men forskerne anslår en datering av kirken fra omkring 1300 til rundt 1537. Dette basert på datering fra deler av interiøret. Stavkirkens eksteriør er i struktur lang og smal, med rødmalte vestlandspanel, og støttet opp av skorder på tre sider. Kirken har en løkkuppel og vinduer av smårutete blyglassvinduer i sør og østveggene. Den lange rektangulære bygningen rommer skip og kor i lik bredde. I vest er det et lite dåpshus, mot sør to våpenhus med et ene med inngang til skipet, det andre med inngang til koret. Skipet har per 2007 bare inngang fra sør. på nordsiden er det bygd til sakristi. nordsiden er det bygd til sakristi. I 1893 ble det ført opp en ny kirke, svært nær den samme plassen som den gamle stavkirken ligger, og like før den skulle rives i 1896 ble den solgt til Fortidsminneforeningen. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
Kilde: Leif Anker og Jiri Havran: De Norske stavkirkene. Arfo 2005, side 316 - 320.
Kilde: http://averoy.kirken.no/index.cgi?cmd=vis&artikkelid=4025&cat=62
    Photo: Nordmørsmusea

Kvernes stavkirke. En stavkirke av møretypen, som har en spesiell stavkonstruksjon med særegne løsninger sammenliknet med andre stavkirker rundt om i landet, men som den deler med ...