• Morten G. Galschødts gård, senere Møllerops Hotell og til slutt kinohall og vinmonopol. Galschødt kjøpte gården i 1839 av konsul William A. Knudtzon, og lot den innrede til hotell og forsamlingslokale og Klubben fikk nye lokaler. Møllerops Hotell med festivitetslokalet Mølleropsalen hadde 400 plasser og sto omtrent der Grand Hotell ligger nå. Salen var i drift til 1910, og var en videreutvikling av Morten Galschjødts foreningslokale som lå samme sted fra 1830-åra. Møllerops Hotell hadde eget hypermoderne gassverk og folk var redd det skulle eksplodere. Men dette muliggjorde gasslys også i teatersalen og ikke minst på scenen, og anlegget ble høytidelig åpnet under Oscar IIs besøk i byen som kronprins i 1860. Lokalet var trekkfullt, men hadde likevel dårlig luft, hadde ikke garderober og kun en inngangsdør, felles for sal og galleri. Folk som betalte mer for de beste plassene nede likte dårlig at "billigrekkene" ovenpå fikk bruke samme døra, og påberopte seg brannfaren ved bare en utgang. Det ble oppført mange syngespill i Mølleropsalen, for eksempel "Värmländingarne", som fortsatt er populært i Sverige den dag i dag. (Fra Nordmøre museums fotosamlinger)
    Photo: Nordmørsmusea

Morten G. Galschødts gård, senere Møllerops Hotell og til slutt kinohall og vinmonopol. Galschødt kjøpte gården i 1839 av konsul William A. Knudtzon, og lot den innrede til hotell ...