• Et bilde fra Kristiansunds bad og dampvaskeri, som lå ved Barmannhaugen på Kirkelandet i Kristiansund. En "badehuskomite" som ble satt ned sørget for at i 1908 stod ferdig et kombinert bade- og dampvaskeri samt badstue, og prisene var 1 krone for 1. klasse og 25 øre for 2. klasse. Badet var en selveiende institusjon, og fikk vederlagsfritt bruke en viss mengde vann, mot gratis adgang for skolebarn. Bruken av bygget anslås for å være ikke så stor, da det er antatt at bare 10 % av befolkningen benyttet seg av badet. Badet overlevde bybrannen under tyskernes herjinger i aprildagene 1940, og stod helt frem mot år 2000, da bygget ble revet og brukt til parkeringsplass for Nordmøre Sparebank. Senere har det kommet boliger på eiendommen (per 2007).  Bildet er fra Nordmøre museums fotosamlinger. Kilde: Eivind Aass: Kristiansunds historie VI, side 61. NorPro holdt til her inntil riving.
    Photo: Nordmørsmusea

Et bilde fra Kristiansunds bad og dampvaskeri, som lå ved Barmannhaugen på Kirkelandet i Kristiansund. En "badehuskomite" som ble satt ned sørget for at i 1908 stod ferdig et kombi...