• Bernstorffskolens "Sømandsskole". I 1905 ble det vedtatt å selge Bernstorffskolen med 1/2 mål grunn til Norges Bank for 15.000 kroner. Til da hadde Norges Bank holdt til i Sparebank-gården i Skolegaten, som var byens "finansgate" på den tiden. De andre bankene hadde også kontor i denne gaten. Bygningen ble tegnet av Kristen Tobiaz Rivertz fra Kristiania, som oppholdte seg da i perioden 1907 til 1909 i Kristiansund, hvor han blandt annet har tegnet "en Badeanstalt", Festiviteten, Grand Hotell og Norges banks lokaler. Norges Banks nye lokaler stod ferdig i 1909, hvor de stod frem til 28. april 1940 da banken brant ned sammen med store deler av byens bebyggelse. Da krigen var over ble det nye Norges Bank oppført i perioden i 1945-1952 og ble da tegnet av Arkitektene Eivind Moestue og Ole Lind Schistad. I dag (2007) holder Kristiansund folkebibliotek til i dette bygget. Ellers så ser vi Folkets hus til høyre for Bernstorffskolen. I 1915 flyttet Tidens Krav inn her i samme lokaler med sitt trykkeri. Her holdt de til inntil økonomien ble for trang, og i 1924 flyttet de ut av lokalene og inn i nabobygget - igjen til høyre - Arbeiderforeningen.
Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
Kilde (Bl.a): Eivind Aass: Kristiansunds Historie VI, side 43
Kilde: Petter E. Innvik: Et fyrtårn i havgapet. Tidens Krav gjennom 100 år. 1906 - 2006, side 41 og 47.
    Photo: Nordmørsmusea

Bernstorffskolens "Sømandsskole". I 1905 ble det vedtatt å selge Bernstorffskolen med 1/2 mål grunn til Norges Bank for 15.000 kroner. Til da hadde Norges Bank holdt til i Spareban...