• (bildet fins i 3 varianter)
Skøyta Haaken`s forlis ved Knudtzondalen 21/2-1911 da 4 av et mannskap på 12 omkom. Et plutselig uvær med snøstorm var foranledningen til forliset. Foto: Georg Sverdrup.
Betegnelsen skøyte kom i bruk rundt 1800 fra nederlandsk «schuit»  og har sammenheng med ordet skute. Skøytene var opprinnelig klinkbygde men ble kravellbygget etter ca 1883 da Colin Archer benyttet kravell i sine losskøyter med jernkjøl. Disse ble også fra da av gaffelrigget og ble i 1892 modell for redningsskøytene. Skroget er dypt og bredt og gjør en skøyte egnet til et bredt spekter av oppgaver langs den værharde kysten, ikke minst frakt og fiske. --

Skøyten Haaken`s forlis ved Knudtzondalen 21/2-1911 da 4 av et mannskap på 12 omkom.?  Et plutselig uvær med snestorm var foranledningen til forliset.

Fra Nordmøre Museum si fotosamling. Pressebilde; Aftenposten?
    Photo: Nordmørsmusea

(bildet fins i 3 varianter) Skøyta Haaken`s forlis ved Knudtzondalen 21/2-1911 da 4 av et mannskap på 12 omkom. Et plutselig uvær med snøstorm var foranledningen til forliset. Foto...