• ALTØ:
 Antakelig passasjerskipet ";Irma"; på vei ut fra
Kristiansund.
 Bryggene ved havna på Kirkelandet i bakgrunnen.
 Mange av skipene endret fra farge hvit til sort og det ble også foretatt ombygginger av skip.
 Her er båten hvit, men ble antakelig malt svart ved ombyggingen.. ";Irma"; ble levert i april 1905 fra Sir Raylton Dixon & Co. Ltd. i Middelsbrough, og representerte toppen i utviklingen av de kombinerte turist-, passasjer- og godsruteskip. Den hadde sertifikat for 230 passasjerer og gjorde 13,5 knops fart. ";Irma"; ble primært bygget for Englands-ruten. I sommersesongen ble den også benyttet i turistruten til Vestlandsfjordene. Bergenske og Nordenfjeldske markedsførte seg i utlandet som ";B & N Line Royal Mail Ltd. Nordenfjeldske trakk seg ut og i stedet ble ";Irma"; i sommermånedene anvendt som turistskip sammen med dampyachten ";Meteor";. ";Irma"; seilte i 1920-årene i forskjellige av selskapets ruter. Rundt 1930 gjennomgikk skipet en grundig moderisering. Den var 26 år gammel da den ble satt inn i hurtigrutedrift hvor den seilte i mange år. Den slapp heldig fra krigshandlingene i 1940 og ble om sommeren på ny satt inn i ruten, men ble alledrede om høsten rammet av krigsforlis. Den fortsatte i videre drift, men kvelden 13. februar 1944 var det slutt. Den hele endte tragisk da ble senket av en norsk MTB like nord for hestskjæret på Hustavika på vei nordover. Marinefartøyet antok at den var i tysk tjeneste, siden det var utstyrt med luftvernkanoner, og identifiserte ikke skipet før angrevet. 36 av besetningen og 25 passasjerer ble drept. Bare 25 overlevde dette kanskje mest tragiske av alle krigsforlis på norskekysten. Kong Harald avduket i 2004 minnesmerket over de omkomne ved forliset. Minnesmerket i norsk stein fra området, står oppført ute på Røeggen i Averøy kommune med utsikt mot Hestskjæret og leia der skipet gikk ned.

Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

ALTØ: Antakelig passasjerskipet ";Irma"; på vei ut fra Kristiansund. Bryggene ved havna på Kirkelandet i bakgrunnen. Mange av skipene endret fra farge hvit til sort og det ble o...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits