• Marinefartøyet på bildet, som ligger oppankret, er den tyske panserkrysseren SMS Prinz Heinrich, bygget i 1902. Bildet er tatt i perioden 1902 til 1914. Info: Espen Arnestad - 03.10.2016.  Fra ett av flere keiserbesøk Keiser Willhelm av Tyskland gjorde til Kristiansund med sin store flåte, mest sannsynlig like før starten av 1. verdenskrig. Når han ankom byen var han bestandig omgitt av flere millitære skip, og de fylte da stort sett store deler av havnebasenget. Her ser vi noe av flåten på vei inn Sørsundet, med Innlandet i bakgrunnen, samt litt fra Nordlandet til venstre. Freikollen bak. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Marinefartøyet på bildet, som ligger oppankret, er den tyske panserkrysseren SMS Prinz Heinrich, bygget i 1902. Bildet er tatt i perioden 1902 til 1914. Info: Espen Arnestad - 03.1...

1 comment