• Et bilde fra kroningferden for den Norske Kongefamilie i 1906, da Hans Majestet, Kong Haakon VII, ble kronet til Norges Konge i Nidarosdomen i Trondheim, den 22. juni 1906. Bildet er fotografert fra hvor vi finner Kaibakken i dag, den 18. juni 1906. Kongefamilien var da i Kristiansund, på vei til Trondheim hvor kroningen skulle foregå. Nordmøre Museum
Kilde: http://www.kongehuset.no
Kilde: http://www.tk.no/nyheter/article2061954.ece
    Photo: Nordmørsmusea

Et bilde fra kroningferden for den Norske Kongefamilie i 1906, da Hans Majestet, Kong Haakon VII, ble kronet til Norges Konge i Nidarosdomen i Trondheim, den 22. juni 1906. Bildet ...

1 comment

• Kristiansund har hatt flere kongebesøk opp gjennom årene, det mest “pompøse” må ha vært kroningsferden til Nidarosdomen i Trondheim, hvor kong Haakon VII ble kronet som konge av Norge den den 22. juni 1906, han var allerede valgt til konge i forbindelse med unionsoppløsningen med Sverige året i forveien.

Kong Haakon VII var født Christian Frederik Carl Georg Valdemar Axel, prins av Danmark og Island, og han giftet seg i 1896 med sin kusine Maud Charlotte Mary Victoria, prinsesse av Storbritannia og Irland.

På vei til Trondheim gjorde Kong Haakon VII og Dronning Maud mange stopp underveis for å la seg hylle.

Her et fotografi tatt etter mottakelsen ved Piren i Kristiansund den 18. juni 1906. Bildet er tatt på hjørnet ved Byfogd Lindahls plass og "Oppfarten", det vil si ved dagens kryss Hauggata og Kaibakken.

Store deler av Kristiansund sentrum var pyntet med flagg, bannere og blomster.

I vogna (kareten) ser vi Dronning Maud, Kong Haakon VII og Prins Olav, senere Kong Olav V, som senere (1929) også giftet seg med sin kusine prinsesse Märtha Sofia Lovisa Dagmar Thyra av Sverige. Da nåværende kong Harald VI giftet seg med sin Sonja, kom det nytt friskt blod inn i en familie som var preget av inngifte.

Det var mottakelse ved Grand Hotell i Bernstorffstedet og middag i "spisesalen" på det som til vanlig var gymsalen ved Enggatens skole.

Kristiansund fikk besøk av Haakon VII i 1955 i forbindelse med 1000 års jubileet for slaget ved Rastarkalv, og av Olav V i 1990 i forbindelse med at det var 50 år siden 2. verdenskrig brøt ut i Norge.

Et pussig sammentreff er at begge besøkene var deres siste offisielle reiser før de døde.

PS. Jeg husker godt besøket til Olav V i 1990, etter at hans offisielle besøk var over, kom han kjørende i en svart limousin langs en nesten folketom Vågekaia. Min kone Lisa og jeg ruslet hjemover langs kaikanten med vår 10 år gamle datter Ida, vi stoppet opp og vinket, bilen saknet farten og fra baksetet vinket en smilende konge tilbake, jeg har aldri vært royalist, men akkurat det øyeblikket gjorde inntrykk!