• Naustkroken/-kråa i Vågen med  Goma Smørfabrikk A/S og Kristiansunds Mekaniske Verksted. Smørfabrikken ligger til venstre og har en egen vanndam opp mot Stortua. Bygningene til høyre for fabrikken er arbeider- og funksjonærboliger. Skipsverftet ligger inne i kråa og har flere brygger. Begge bedriftene ble startet i 1900. På dette tidspunktet ble verftet drevet av John Børve. Ute på havnen ser vi ellers deler av redningsdamperen "Øresund". Båten i forgrunnen er enten en "reklamebåt" eller en legebåt D/S Mignon i åpen utførelse. Gikk over Eikesdalsvatn. Senere en overbygget motorbåt. Tilhørende trolig distriktslege Gjertsen, Vågland. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Naustkroken/-kråa i Vågen med Goma Smørfabrikk A/S og Kristiansunds Mekaniske Verksted. Smørfabrikken ligger til venstre og har en egen vanndam opp mot Stortua. Bygningene til høy...