• Bildet viser B/F"Norddalsfjord" Storviks Mek. Verksteds bnr.14 på beddingen under byggingen. Foto KMb-1983-031.0278 og foto KMB-1983-031.0279. Disse fotoene er helt like og med lik tekst. -

"Norddalsfjord" ble levert til Møre og Romsdal Fylkesbåtar 15. mars 1961 og hadde følgende hoveddimensjoner: L 31,20 m x B 8,55 m x D 3,35 m og hadde en tonnasje på 159 bruttoregistertonn. Fremdriftsmaskineriet består av 3 Volvo Penta turboladede dieselmotorer type TMD96 på til sammen 420 hk som via kilremdrift var koblet til et felles gir og propellaksel med vribar propell, slik at hver enkelt av motorene kunne kjøres separat. Fergen hadde 2 Bolinders vekselstrømsaggregater type 1052MG på 23 hk hver tilkoblet en generator på 17 kW. Fergen var utstyrt med elektrohydraulisk styremaskin.

Fergen har plass til 18 personbiler og har sertifikat for 160 passasjerer. Forut er det innredet 6 lugarer for offiserer og restaurantpersonale og akterut en mannskapslugar for 4 personer og toppfarten er 11,4 knop og marsjfarten 10,5 knop.

Ferga er verkstedets første nybygg etter B/F"Trygge" som ble levert i 1938.

På den nye patentslippvogna klinkbygd i stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, står B/F"Smøla" til MRF. Aktenfor "Smøla" og over nybygget ses fra venstre bolighuset, med uthuset foran, til familien Martinus Olsen, senere familiene Olaf og Alfred Olsen, senere familien Olaf Olsen. Dernest mønet på Essos garasje. Bolighusene til høyre er fra forrest Rikard Rikardsens, familien Iver Kolvik, senere familien Theodor Wang med uthus og over dette ses så vidt Essos bolighus, hvor først familien Kristian Gaupseth bodde, senere familien Olaf Øie, senere familien Thore Wullum.

Under hekken på Smøla ses naustet til Olaf Olsen/Rikard Rikardsen. Under hekken på nybygget skimtes også fiskeskøyta til Olaf Olsen i utlegget.

I forgrunnen ses verkstedets mobilkran av engelsk fabrikat Jones type KL 22 og med en maksimal løfteevne på 2 tonn. Den ble drevet av en 1-sylindret dieselmotor og hadde luftfyllte dekk med solide stålfelger og anskaffet ca. 1959.

Bildet er fra 1960. Kilde/tekst: Peter Storvik. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea
  • Bildet viser B/F"Norddalsfjord" Storviks Mek. Verksteds bnr.14 på beddingen under byggingen. Foto KMb-1983-031.0278 og foto KMB-1983-031.0279. Disse fotoene er helt like og med lik tekst. -

"Norddalsfjord" ble levert til Møre og Romsdal Fylkesbåtar 15. mars 1961 og hadde følgende hoveddimensjoner: L 31,20 m x B 8,55 m x D 3,35 m og hadde en tonnasje på 159 bruttoregistertonn. Fremdriftsmaskineriet består av 3 Volvo Penta turboladede dieselmotorer type TMD96 på til sammen 420 hk som via kilremdrift var koblet til et felles gir og propellaksel med vribar propell, slik at hver enkelt av motorene kunne kjøres separat. Fergen hadde 2 Bolinders vekselstrømsaggregater type 1052MG på 23 hk hver tilkoblet en generator på 17 kW. Fergen var utstyrt med elektrohydraulisk styremaskin.

Fergen har plass til 18 personbiler og har sertifikat for 160 passasjerer. Forut er det innredet 6 lugarer for offiserer og restaurantpersonale og akterut en mannskapslugar for 4 personer og toppfarten er 11,4 knop og marsjfarten 10,5 knop.

Ferga er verkstedets første nybygg etter B/F"Trygge" som ble levert i 1938.

På den nye patentslippvogna klinkbygd i stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, står B/F"Smøla" til MRF. Aktenfor "Smøla" og over nybygget ses fra venstre bolighuset, med uthuset foran, til familien Martinus Olsen, senere familiene Olaf og Alfred Olsen, senere familien Olaf Olsen. Dernest mønet på Essos garasje. Bolighusene til høyre er fra forrest Rikard Rikardsens, familien Iver Kolvik, senere familien Theodor Wang med uthus og over dette ses så vidt Essos bolighus, hvor først familien Kristian Gaupseth bodde, senere familien Olaf Øie, senere familien Thore Wullum.

Under hekken på Smøla ses naustet til Olaf Olsen/Rikard Rikardsen. Under hekken på nybygget skimtes også fiskeskøyta til Olaf Olsen i utlegget.

I forgrunnen ses verkstedets mobilkran av engelsk fabrikat Jones type KL 22 og med en maksimal løfteevne på 2 tonn. Den ble drevet av en 1-sylindret dieselmotor og hadde luftfyllte dekk med solide stålfelger og anskaffet ca. 1959.

Bildet er fra 1960. Kilde/tekst: Peter Storvik. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser B/F"Norddalsfjord" Storviks Mek. Verksteds bnr.14 på beddingen under byggingen. Foto KMb-1983-031.0278 og foto KMB-1983-031.0279. Disse fotoene er helt like og med lik...

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to