• Her informeres det om to forskjellige ferger. B/F Nordalsfjord er under bygging på beddingen nærmest. B/F Smøla står på slipvogna bak. Info: NSSN Arnfinn Herkedal. --

Foto KMb-1983-031.0279 og  KMb- 1983- 031.0278, er samme foto med helt lik info.

Bildet er fra Storviks Mek. Verksted og viser B/F"Norddalsfjord" verkstedets bnr.14 på beddingen. "Norddalsfjord" ble levert til Møre og Romsdal Fylkesbåtar 15. mars 1961 og hadde følgende hoveddimensjoner: L 31,20 m x B 8,55 m x D 3,35 m og hadde en tonnasje på 159 bruttoregistertonn. Fremdriftsmaskineriet består av 3 Volvo Penta turboladede dieselmotorer type TMD96 på til sammen 420 hk som via kilremdrift var koblet til et felles gir og propellaksel med vribar propell, slik at hver enkelt av motorene kunne kjøres separat. Fergen hadde 2 Bolinders veksel-strømsaggregater type 1052MG på 23 hk hver tilkoblet en generator på 17 kW. Fergen var utstyrt med elektrohydraulisk styremaskin. Fergen har plass til 18 personbiler og har sertifikat for 160 passasjerer. Forut er det innredet 6 lugarer for offiserer og restaurantpersonale og akterut en mannskapslugar for 4 personer og toppfarten er 11,4 knop og marsjfarten 10,5 knop. Ferga er verkstedets første nybygg etter B/F"Trygge" som ble levert i 1938.

I forgrunnen ses verkstedets mobilkran av fabrikat Jones KL22 fra England anskaffet ca. 1959, med en 1-sylindret dieselmotor og med en maksimal løfteevne på 2 tonn. På den nye patentslippvogna klinkbygget i stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, og erstattet av nytt slippanlegg ca.1979, står B/F"Smøla" tilhørende Møre og Romsdal Fylkesbåtar. Ferga gikk fra Kristiansund til Straumen på Smøla. Ferga gikk også til Forsnes på Hitra og Melandsjø på Frøya. Ferga ble solgt til Færøyane og ble omdøpt til ";Trondur";. På overfarten kom en brottsjø og knuste vinduene i salongen, men ferga greide seg. Helt til venstre bak "Smøla", bakenfor Høttbergan, ses Essos tankannlegg og til høyre for det ses først bolighuset og uthuset til familien Martinus Olsen, senere familiene Alfred og Olaf Olsen, snere familien Olaf Olsen og til høyre for Olsens hus ses uthuset og bolighuset til familien Rikard Rikardsen og under hekken på "Smøla" ses naustet til Olaf Olsen og Rikard Rikardsen. Bildet er fra 1960. Kilde:
Peter Storvik. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Her informeres det om to forskjellige ferger. B/F Nordalsfjord er under bygging på beddingen nærmest. B/F Smøla står på slipvogna bak. Info: NSSN Arnfinn Herkedal. -- Foto KMb-19...