• Bildet viser B/F"Norddalsfjord" Storviks Mek. Verksted bnr.14 på beddingen. "Norddalsfjord" ble levert til Møre og Romsdal Fylkesbåtar 15. mars 1961 og hadde følgende hoveddimensjoner: L 31,20 m x B 8,55 m x D 3,35 m og hadde en tonnasje på 159 bruttoregistertonn. Fremdriftsmaskineriet består av 3 Volvo Penta turboladede dieselmotorer type TMD96 på til sammen 420 hk som via kilremdrift var koblet til et felles gir og propellaksel med vribar propell, slik at hver enkelt av motorene kunne kjøres separat. Fergen hadde 2 Bolinders vekselstrøms-aggregater type 1052MG på 23 hk hver tilkoblet en generator på 17 kW. Fergen var utstyrt med elektrohydraulisk styremaskin. Fergen har plass til 18 personbiler og har sertifikat for 160 passasjerer. Forut er det innredet 6 lugarer for offiserer og restaurantpersonale og akterut en mannskapslugar for 4 personer og toppfarten er 11,4 knop og marsjfarten 10,5 knop. Ferga er verkstedets første nybygg etter B/F"Trygge" som ble levert i 1938.

Båten bak på såpehellingen fra 1901 er M/S"Greip" og vidre ses gangveiene på den nye patentslippvogna, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, klinkbygget i stål 1918 og erstattet med nytt slippanlegg ca. 1979.

Over og bak båtene ses "Høttbergan" og noen bolighus og helt til venstre Essos annlegg. Til høyre for Esso i et dalsøkk ses familien Martinus Olsens uthus og bolighus, senere familien Alfred og Olaf Olsens og senere familien Olaf Olsens og til høyre for det Essos garasje. Til høyre for Essos garasje ses forrest Rikard Rikardsens uthus og bolighus. Over Rikardsens bolighus ses bolighuset hvor familien Iver Kolvik senere Theodor og Cissy Wang bodde.

Til høyre like bak M/S"Greip" ses bolighuset til familien Johannes Korsnes og bak det Arne Bettens bolighus og bak det Arne og Margot Waagens bolighus. Til venstre foran Korsneshuset ses naustet til Olaf Olsen og Rikard Rikardsen. På fjellet foran bolighuset til Rikardsen ses motorbåten til Kåre Rikardsen på land og Rikard Rikardsens robåt på sjøen foran motorbåten. Foran rorhuset på "Greip" ses, fra venstre, støperibygningen bygget etter brannen i februar/mars 1911, nedlagt ca. 1960 og revet ca. 1970, og snekkerverkstedbygningen bygget etter brannen i februar/mars 1911 og revet etter 1980. Personen lengst til venstre forrest, på sveiseplanet, er platearbeider William Sørlie. Personen gående, til høyre for Sørli, er mannskap på dykkerprammen til A/S Anlegg og det samme er personen i hvit genser lengst til høyre. Bildet er fra 1960.
Tekst av:
Peter Storvik. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser B/F"Norddalsfjord" Storviks Mek. Verksted bnr.14 på beddingen. "Norddalsfjord" ble levert til Møre og Romsdal Fylkesbåtar 15. mars 1961 og hadde følgende hoveddimensjo...