• Bildet viser B/F";Norddalsfjord"; bnr.14 på beddingen ved Storviks Mek. Verksted. "Norddalsfjord" ble levert til Møre og Romsdal Fylkesbåtar 15. mars 1961 og hadde følgende hoveddimensjoner: L 31,20 m x B 8,55 m x D 3,35 m og hadde en tonnasje på 159 bruttoregistertonn. Fremdriftsmaskineriet består av 3 Volvo Penta turboladede dieselmotorer type TMD96 på til sammen 420 hk som via kilremdrift var koblet til et felles gir og propellaksel med vribar propell, slik at hver enkelt av motorene kunne kjøres separat. Fergen hadde 2 Bolinders vekselstrøms-aggregater type 1052MG på 23 hk hver tilkoblet en generator på 17 kW. Fergen var utstyrt med elektrohydraulisk styremaskin. Fergen har plass til 18 personbiler og har sertifikat for 160 passasjerer. Forut er det innredet 6 lugarer for offiserer og restaurantpersonale og akterut en mannskapslugar for 4 personer og toppfarten er 11,4 knop og marsjfarten 10,5 knop. Ferga er verkstedets første nybygg etter B/F"Trygge" som ble levert i 1938.

Foran nybygget ses verkstedets mobilkran av fabrikat Jones KL22 innkjøpt ca. 1959. Den hadde en 1-sylindret dieselmotor til drift og hadde en maksimal løfteevne på 2 tonn og kjørte på bildekk, med solide stålfelger til å avlaste dekkene ved løfting. Helt til høyre ses baugen på hvalbåten "Star X" som ble ombygd til kraftblokksnurper ved verkstedet og fikk navnet M/S"Nordbas" og ble en av de største i Norge. Til venstre for "Star X" og over akterenden på nybygget ses huset til verkstedets dampkjel. Man ser flere ukjente personer som arbeider på nybygget. Personen til venstre for kranbommen til mobilkrana er platearbeider Per Hansø og til høyre for ham ses platearbeider Leif Lesund og utenfor kranhuset ses sjåfør Kåre Frisvold. Personen, lengst til venstre, på dekket, med sveiseskjerm, er platearbeider Jarl Johansen. Personen inne i kranhuset er sansynligvis sjauer Gunnar Pedersen. I forgrunnen ses kjørebroen over slippwiren like ved slippspillet og man ser at den nye patentslippvogna, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, klinkbygget i stål 1918 og erstattet av nytt slippanlegg ca. 1979, er kjørt ut for slippsetting av båt. Det ligger en gangvei på bakken som ble brukt av båtene på slippen. Vidre ses uthalerwiren til patentslippen på bakken. Denne ble drevet av en nokke på slippspillets aksel. Bildet er fra 1960. Tekst av:
Peter Storvik. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Stiftelsen Nordmøre Museum

Bildet viser B/F";Norddalsfjord"; bnr.14 på beddingen ved Storviks Mek. Verksted. "Norddalsfjord" ble levert til Møre og Romsdal Fylkesbåtar 15. mars 1961 og hadde følgende hoveddi...

Add a comment or suggest edits

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to