• Bildet viser B/F”Norddalsfjord” Storviks Mek. Verksteds bnr.14 på beddingen under byggingen på Dahle ved Kristiansund.
”Norddalsfjord” ble levert til Møre og Romsdal Fylkesbåtar 15. mars 1961 og hadde følgende hoveddimensjoner: L 31,20 m x B 8,55 m x D 3,35 m og hadde en tonnasje på 159 bruttoregistertonn. Fremdriftsmaskineriet består av 3 Volvo Penta turboladede dieselmotorer type TMD96 på til sammen 420 hk som via kilremdrift var koblet til et felles gir og propellaksel med vribar propell, slik at hver enkelt av motorene kunne kjøres separat. Fergen hadde 2 Bolinders vekselstrømsaggregater type 1052MG på 23 hk hver tilkoblet en generator på 17 kW. Fergen var utstyrt med elektrohydraulisk styremaskin.
Fergen har plass til 18 personbiler og har sertifikat for 160 passasjerer. Forut er det innredet 6 lugarer for offiserer og restaurantpersonale og akterut en mannskapslugar for 4 personer og toppfarten er 11,4 knop og marsjfarten 10,5 knop.
Ferga er verkstedets første nybygg etter B/F”Trygge” som ble levert i 1938.
Til venstre ses dykkerprammen til A/S Anlegg i Trondheim som holder på å reparere slippbanen ute i sjøen og over den ses Høttnesbrygga og Høttnesset (tidligere kalt Aakvikbergene) og til høyre for brygga røykehuset. På den nye patentslippvogna klinkbygget i stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, ses sidetråleren S/T”Sletnes” M-67-K tilhørende rederiet Heinsa. Den nye patentslippvogna ble erstattet med et nytt slippanlegg ca. 1979.
Det står også en ukjent båt med utkikstønne på såpehellingen fra 1901. Personene på bildet er vanskelige å kjenne igjen, men personen nærmest er sjauer Gunnar Pedersen. Til venstre for Gunnar Pedersen, på bakken, ses sveiseplanet.
Bildet er fra 1960.
Samme bilde som FAKf-100296.171656 / KMb-1983-031.0246.jpg -alt: 
Bildet er fra Storviks Mek. Verksted og viser B/F";Norddalsfjord"; verkstedets bnr.14 under bygging på beddingen. 

"Norddalsfjord" ble levert til Møre og Romsdal Fylkesbåtar 15. mars 1961 og hadde følgende hoveddimensjoner: L 31,20 m x B 8,55 m x D 3,35 m og hadde en tonnasje på 159 bruttoregistertonn. Fremdriftsmaskineriet består av 3 Volvo Penta turboladede dieselmotorer type TMD96 på til sammen 420 hk som via kilremdrift var koblet til et felles gir og propellaksel med vribar propell, slik at hver enkelt av motorene kunne kjøres separat. Fergen hadde 2 Bolinders vekselstrømsaggregater type 1052MG på 23 hk hver tilkoblet en generator på 17 kW. Fergen var utstyrt med elektrohydraulisk styremaskin. Fergen har plass til 18 personbiler og har sertifikat for 160 passasjerer. Forut er det innredet 6 lugarer for offiserer og restaurantpersonale og akterut en mannskapslugar for 4 personer og toppfarten er 11,4 knop og marsjfarten 10,5 knop. Ferga er verkstedets første nybygg etter B/F"Trygge" som ble levert i 1938.

Bak nybygget, og til venstre, ses lastebåten M/S"Knoll" tilhørende Ole T. Flakkes rederi, ved piren, og til høyre bak nybygget ses et lite glimt av B/F"Eira" til MRF. Til høyre ses sidegangene på den nye patentslippvogna klinkbygget i stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, som ble erstattet med nytt slippanlegg ca. 1979.

I bakgrunnen ses Skorpa og Bentnesset. Helt til venstre ses en bit av maskinverkstedbygningen bygget etter brannen i februar/mars 1911 og revet på 1980-tallet. Personen som vises på bildet er driftsleder Anders Voldnes ved verkstedet. Bildet er fra 1960. Samme bilde som FAKf-100296.186184. Tekst:
Peter Storvik. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea
  • Bildet viser B/F”Norddalsfjord” Storviks Mek. Verksteds bnr.14 på beddingen under byggingen på Dahle ved Kristiansund.
”Norddalsfjord” ble levert til Møre og Romsdal Fylkesbåtar 15. mars 1961 og hadde følgende hoveddimensjoner: L 31,20 m x B 8,55 m x D 3,35 m og hadde en tonnasje på 159 bruttoregistertonn. Fremdriftsmaskineriet består av 3 Volvo Penta turboladede dieselmotorer type TMD96 på til sammen 420 hk som via kilremdrift var koblet til et felles gir og propellaksel med vribar propell, slik at hver enkelt av motorene kunne kjøres separat. Fergen hadde 2 Bolinders vekselstrømsaggregater type 1052MG på 23 hk hver tilkoblet en generator på 17 kW. Fergen var utstyrt med elektrohydraulisk styremaskin.
Fergen har plass til 18 personbiler og har sertifikat for 160 passasjerer. Forut er det innredet 6 lugarer for offiserer og restaurantpersonale og akterut en mannskapslugar for 4 personer og toppfarten er 11,4 knop og marsjfarten 10,5 knop.
Ferga er verkstedets første nybygg etter B/F”Trygge” som ble levert i 1938.
Til venstre ses dykkerprammen til A/S Anlegg i Trondheim som holder på å reparere slippbanen ute i sjøen og over den ses Høttnesbrygga og Høttnesset (tidligere kalt Aakvikbergene) og til høyre for brygga røykehuset. På den nye patentslippvogna klinkbygget i stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, ses sidetråleren S/T”Sletnes” M-67-K tilhørende rederiet Heinsa. Den nye patentslippvogna ble erstattet med et nytt slippanlegg ca. 1979.
Det står også en ukjent båt med utkikstønne på såpehellingen fra 1901. Personene på bildet er vanskelige å kjenne igjen, men personen nærmest er sjauer Gunnar Pedersen. Til venstre for Gunnar Pedersen, på bakken, ses sveiseplanet.
Bildet er fra 1960.
Samme bilde som FAKf-100296.171656 / KMb-1983-031.0246.jpg -alt: 
Bildet er fra Storviks Mek. Verksted og viser B/F";Norddalsfjord"; verkstedets bnr.14 under bygging på beddingen. 

"Norddalsfjord" ble levert til Møre og Romsdal Fylkesbåtar 15. mars 1961 og hadde følgende hoveddimensjoner: L 31,20 m x B 8,55 m x D 3,35 m og hadde en tonnasje på 159 bruttoregistertonn. Fremdriftsmaskineriet består av 3 Volvo Penta turboladede dieselmotorer type TMD96 på til sammen 420 hk som via kilremdrift var koblet til et felles gir og propellaksel med vribar propell, slik at hver enkelt av motorene kunne kjøres separat. Fergen hadde 2 Bolinders vekselstrømsaggregater type 1052MG på 23 hk hver tilkoblet en generator på 17 kW. Fergen var utstyrt med elektrohydraulisk styremaskin. Fergen har plass til 18 personbiler og har sertifikat for 160 passasjerer. Forut er det innredet 6 lugarer for offiserer og restaurantpersonale og akterut en mannskapslugar for 4 personer og toppfarten er 11,4 knop og marsjfarten 10,5 knop. Ferga er verkstedets første nybygg etter B/F"Trygge" som ble levert i 1938.

Bak nybygget, og til venstre, ses lastebåten M/S"Knoll" tilhørende Ole T. Flakkes rederi, ved piren, og til høyre bak nybygget ses et lite glimt av B/F"Eira" til MRF. Til høyre ses sidegangene på den nye patentslippvogna klinkbygget i stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, som ble erstattet med nytt slippanlegg ca. 1979.

I bakgrunnen ses Skorpa og Bentnesset. Helt til venstre ses en bit av maskinverkstedbygningen bygget etter brannen i februar/mars 1911 og revet på 1980-tallet. Personen som vises på bildet er driftsleder Anders Voldnes ved verkstedet. Bildet er fra 1960. Samme bilde som FAKf-100296.186184. Tekst:
Peter Storvik. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser B/F”Norddalsfjord” Storviks Mek. Verksteds bnr.14 på beddingen under byggingen på Dahle ved Kristiansund. ”Norddalsfjord” ble levert til Møre og Romsdal Fylkesbåtar 15...

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to