• Bildet er fra Storviks Mek. Verksted og slippsetting av Ole T. Flakkes lastebåt M/S";Knoll"; på den nye patentslippvogna klinkbygget i stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, og erstattet med nytt slippanlegg ca. 1979. Til venstre på beddingen ses B/F";Norddalsfjord" verkstedets bnr.14.



"Norddalsfjord" ble levert til Møre og Romsdal Fylkesbåtar 15. mars 1961 og hadde følgende hoveddimensjoner: L 31,20 m x B 8,55 m x D 3,35 m og hadde en tonnasje på 159 bruttoregistertonn. Fremdriftsmaskineriet består av 3 Volvo Penta turboladede dieselmotorer type TMD96 på til sammen 420 hk som via kilremdrift var koblet til et felles gir og propellaksel med vribar propell, slik at hver enkelt av motorene kunne kjøres separat. Fergen hadde 2 Bolinders vekselstrømsaggregater type 1052MG på 23 hk hver tilkoblet en generator på 17 kW. Fergen var utstyrt med elektrohydraulisk styremaskin. Fergen har plass til 18 personbiler og har sertifikat for 160 passasjerer. Forut er det innredet 6 lugarer for offiserer og restaurantpersonale og akterut en mannskapslugar for 4 personer og toppfarten er 11,4 knop og marsjfarten 10,5 knop. Ferga er verkstedets første nybygg etter B/F"Trygge" som ble levert i 1938.

Bak nybygget ved piren ligger B/F";Eira"; fra MRF for puss og vedlikehold.Utenpå B/F";Eira"; ligger verkstedets slepebåt M/B";Havna"; som regel ført av Kåre Frisvold. M/B"Havna" ble kjøpt fra Backer på slutten av 1940-tallet og Backer hadde i 1946 fått installert den siste Sterkodermotoren (oppfyringmotoren) og båten ble populært kalt "Molloksen" og den ble kondemnert i 1959. Til høyre, over såpehellingen bak stålmasta, ses dykkerbåten til A/S Anlegg i Trondheim i ferd med å reparere slippbanen ute i sjøen. Litt til høyre for dykkerbåten ses fiskeskøyten til fisker Olaf Olsen på Dale, som ligger i utlegget sitt og foran dykkerbåten ses såpehellingen fra 1901. I forgrunnen, til høyre, ses kasteblokka til den nye patentslippens opphalingsspill. I bakgrunnen ses Skorpa og helt i høyre kant, over såpehellingen, ses en bit av "Høttnesbrygga". Bildet er fra 1960. Kilde:
Peter Storvik. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea
  • Bildet er fra Storviks Mek. Verksted og slippsetting av Ole T. Flakkes lastebåt M/S";Knoll"; på den nye patentslippvogna klinkbygget i stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, og erstattet med nytt slippanlegg ca. 1979. Til venstre på beddingen ses B/F";Norddalsfjord" verkstedets bnr.14.



"Norddalsfjord" ble levert til Møre og Romsdal Fylkesbåtar 15. mars 1961 og hadde følgende hoveddimensjoner: L 31,20 m x B 8,55 m x D 3,35 m og hadde en tonnasje på 159 bruttoregistertonn. Fremdriftsmaskineriet består av 3 Volvo Penta turboladede dieselmotorer type TMD96 på til sammen 420 hk som via kilremdrift var koblet til et felles gir og propellaksel med vribar propell, slik at hver enkelt av motorene kunne kjøres separat. Fergen hadde 2 Bolinders vekselstrømsaggregater type 1052MG på 23 hk hver tilkoblet en generator på 17 kW. Fergen var utstyrt med elektrohydraulisk styremaskin. Fergen har plass til 18 personbiler og har sertifikat for 160 passasjerer. Forut er det innredet 6 lugarer for offiserer og restaurantpersonale og akterut en mannskapslugar for 4 personer og toppfarten er 11,4 knop og marsjfarten 10,5 knop. Ferga er verkstedets første nybygg etter B/F"Trygge" som ble levert i 1938.

Bak nybygget ved piren ligger B/F";Eira"; fra MRF for puss og vedlikehold.Utenpå B/F";Eira"; ligger verkstedets slepebåt M/B";Havna"; som regel ført av Kåre Frisvold. M/B"Havna" ble kjøpt fra Backer på slutten av 1940-tallet og Backer hadde i 1946 fått installert den siste Sterkodermotoren (oppfyringmotoren) og båten ble populært kalt "Molloksen" og den ble kondemnert i 1959. Til høyre, over såpehellingen bak stålmasta, ses dykkerbåten til A/S Anlegg i Trondheim i ferd med å reparere slippbanen ute i sjøen. Litt til høyre for dykkerbåten ses fiskeskøyten til fisker Olaf Olsen på Dale, som ligger i utlegget sitt og foran dykkerbåten ses såpehellingen fra 1901. I forgrunnen, til høyre, ses kasteblokka til den nye patentslippens opphalingsspill. I bakgrunnen ses Skorpa og helt i høyre kant, over såpehellingen, ses en bit av "Høttnesbrygga". Bildet er fra 1960. Kilde:
Peter Storvik. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet er fra Storviks Mek. Verksted og slippsetting av Ole T. Flakkes lastebåt M/S";Knoll"; på den nye patentslippvogna klinkbygget i stål 1918, den største slippen mellom Bergen ...

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to