• Bildet viser M/S"Knoll" fra Ole T. Flakkes rederi på den nye patentslippvogna, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, klinkbygget i stål 1918 og erstattet med nytt slippanlegg ca. 1979. Foran ses B/F"Norddalsfjord" Storviks Mek. Verkstedets bnr.14 på beddingen og reisingen av dekkshuset. "Norddalsfjord" ble levert til Møre og Romsdal Fylkesbåtar 15. mars 1961 og hadde følgende hoveddimensjoner: L 31,20 m x B 8,55 m x D 3,35 m og hadde en tonnasje på 159 bruttoregistertonn. Fremdriftsmaskineriet består av 3 Volvo Penta turboladede dieselmotorer

type TMD96 på til sammen 420 hk som via kilremdrift var koblet til et felles gir og propellaksel med vribar propell, slik at hver enkelt av motorene kunne kjøres separat. Fergen hadde 2 Bolinders vekselstrømsaggregater type 1052MG på 23 hk hver tilkoblet en generator på 17 kW. Fergen var utstyrt med elektrohydraulisk styremaskin. Fergen har plass til 18 personbiler og har sertifikat for 160 passasjerer. Forut er det innredet 6 lugarer for offiserer og
restaurant-personale og akterut en mannskapslugar for 4 personer og toppfarten er 11,4 knop og marsjfarten 10,5 knop.

Ferga er verkstedets første nybygg etter B/F"Trygge" som ble levert i 1938.



I forgrunnen ses verkstedets mobilkran av fabrikat Jones KL22, og med forlenget egenlaget bom, som holder en stålplate på plass og ble anskaffet ca. 1959. På bakken ses sveiseplanet. Personen i mobilkrana er sjauer Gunnar Pedersen. Bak M/S"Knoll" ses en båt som slipsettes på såpehellingen fra 1901 og bak ses også Høttneset og Høttnesbrygga. Bildet er fra 1960. Samme bilde som FAKf-100296.214954. Tekst:
Peter Storvik. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Stiftelsen Nordmøre Museum

Bildet viser M/S"Knoll" fra Ole T. Flakkes rederi på den nye patentslippvogna, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, klinkbygget i stål 1918 og erstattet med nytt slippan...

Add a comment or suggest edits

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to