• Bildet viser bakre bildekk på B/F”Norddalsfjord” Storviks Mek. Verksteds bnr.14 på overleveringsturen og ved flaggskiftet på Bolgsvaet ved Kristiansund. Mange personer er samlet på dekk.
”Norddalsfjord” ble levert til Møre og Romsdal Fylkesbåtar 15. mars 1961 og hadde følgende hoveddimensjoner: L 31,20 m x B 8,55 m x D 3,35 m og hadde en tonnasje på 159 bruttoregistertonn. Fremdriftsmaskineriet består av 3 Volvo Penta turboladede dieselmotorer type TMD96 på til sammen 420 hk som via kilremdrift var koblet til et felles gir og propellaksel med vribar propell, slik at hver enkelt av motorene kunne kjøres separat. Fergen hadde 2 Bolinders vekselstrømsaggregater type 1052MG på 23 hk hver tilkoblet en generator på 17 kW. Fergen var utstyrt med elektrohydraulisk styremaskin.
Fergen har plass til 18 personbiler og har sertifikat for 160 passasjerer. Forut er det innredet 6 lugarer for offiserer og restaurantpersonale og akterut en mannskapslugar for 4 personer og toppfarten er 11,4 knop og marsjfarten 10,5 knop.
Ferga er verkstedets første nybygg etter B/F”Trygge” som ble levert i 1938.
Bildet er fra 1961.
Bildet viser personene som var med på overleveringsturen med B/F"Norddalsfjord".
Fra venstre, forrest: ukjent, Agnes Gaupseth Storvik, Berit Storvik, ukjent, Inger Otelie Storvik, Lars Mogstad Storvik, banksjef Haugan.
Rekke to fra venstre: ukjent, Christian Larsen, Paul Storvik, ukjent.
De to i rekke tre fra venstre: skipskontrollør Bonsak  og Jørgen Wirum.
Forreste rekke til høyre fra venstre: ukjent, ukjent fra MRF, ukjent, Andrea Storvik Dørge, 
gudmoren fru ordfører Olav Aarø,  muligens ordfører i Vanylven Olav Aarø, Harald Svendsen, ukjent, Anders Voldnes, ukjent.
Bakerste rekke til høyre fra venstre: Egil Olsen, Ivar Kjærvik, Bjørn Arntsen, Martin Strømsvåg, Per Strand, Peter Andreas Storvik, Olaf Gaupseth, ukjent. ----
Bildet viser bakre bildekk på B/F"Norddalsfjord" Storviks Mek. Verksteds bnr.14 på overleveringsturen og ved flaggskiftet på Bolgsvaet. Mange personer er samlet på dekk.

"Norddalsfjord" ble levert til Møre og Romsdal Fylkesbåtar 15. mars 1961 og hadde følgende hoveddimensjoner: L 31,20 m x B 8,55 m x D 3,35 m og hadde en tonnasje på 159 bruttoregistertonn. Fremdriftsmaskineriet består av 3 Volvo Penta turboladede dieselmotorer type TMD96 på til sammen 420 hk som via kilremdrift var koblet til et felles gir og propellaksel med vribar propell, slik at hver enkelt av motorene kunne kjøres separat. Fergen hadde 2 Bolinders vekselstrømsaggregater type 1052MG på 23 hk hver tilkoblet en generator på 17 kW. Fergen var utstyrt med elektrohydraulisk styremaskin.

Fergen har plass til 18 personbiler og har sertifikat for 160 passasjerer. Forut er det innredet 6 lugarer for offiserer og restaurantpersonale og akterut en mannskapslugar for 4 personer og toppfarten er 11,4 knop og marsjfarten 10,5 knop.

Ferga er verkstedets første nybygg etter B/F"Trygge" som ble levert i 1938.

Bildet er fra 1961. Kilde/tekst: Peter Storvik. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.












 Tilleggsopplysning: Bildet er fra overleveringsturen til B/F";Norddalsfjord"; bnr. 14 fra Storviks Mek. Verksted til Møre og Romsdals Fylkesbåtar og viser noen av personene som var med på overleveringsturen.



















 (Informant:
 Peter Storvik.)
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser bakre bildekk på B/F”Norddalsfjord” Storviks Mek. Verksteds bnr.14 på overleveringsturen og ved flaggskiftet på Bolgsvaet ved Kristiansund. Mange personer er samlet på...

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to