• Bildet viser en av Findus sidetrålere S/T"Masi" av Hammerfest ved sjøsetting fra den nye patentslippvogna ved Storviks Mek. Verksted klinkbygd i stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, hvor den ble forlenget og overhalt. Bildet er tatt etter forlengelsen.

S/T"Masi" reg.nr. F-29-H.

Før ombyggingen hadde skipet følgende hoveddimesjoner etter opplysninger i "merkepliktige fiskefartøyregistret" for 1956 og 1958 og 1960:

L 129,7` x B 24,7` x D 11,9` og tonnasjen var 299 BRT/116 NRT byggemateriale jern og

tidligere ombyggingsår 1956 og byggeår 1946.

Masi hadde en trippel ekspansjonsdampmaskin på 650 hk og byggeår 1946.

Rederiet var Hammerfest Havfiske A/L, Hammerfest.

Masi ble forlenget i 1961 ved Storviks Mek. Verksted i Kristiansund.

Tekniske data etter forlengelsen i 1961 ifølge opplysninger "merkepliktige fiskefartøyregistret" for 1962 og 1966 og 1968.

L 145,9` x B 24,7` x D 11,9` og tonnasjen ble 357 BRT/125 NRT byggemateriale jern og byggeår 1946. Maskineriet ble overhalt men ikke skiftet, så den hadde fremdeles dampmaskinen på 650 hk og samme rederi.

Over akterenden av Masi ses Høttnesbrygga og bak skorsteinen ses oljetankene til Esso. 

Foran styrhuset ses naustet til Olaf Olsen/Rikard Rikardsen, samt bolighusene over naustet fra forrest bolighuset og uthuset til familien Johannes Korsnes, Arne Betten, familien Langholm, senere familien Arne Waagen og til høyre bakerst familien Heggemsnes.

Personene om bord er vanskelige å kjenne igjen.

Bildet er fra 1959-60 .Kilde/tekst: Peter Storvik. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Stiftelsen Nordmøre Museum

Bildet viser en av Findus sidetrålere S/T"Masi" av Hammerfest ved sjøsetting fra den nye patentslippvogna ved Storviks Mek. Verksted klinkbygd i stål 1918, den største slippen mell...

Add a comment or suggest edits

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to