• Bildet viser heismaskineriet på den nye bukk-krana klinkbygget i stål ca. 1945 og revet ca. 1970 og sto på kjelkrankaia på Storviks Mek. Verksted. Bukk-krana ble kallt ";kjelkrana"; fordi den ble brukt til tungløftene med blant annet dampkjelene og dampmaskinene i nybyggene og ombyggingene. Bildet er tatt i nedre del av maskinverkstedet før montasje og man ser bremsearmen og bremsetrommelen og wiretrommelen. I bakgrunnen ses en av de sylindriske vedovnene, med luftehuller, i maskiverkstedet. Kjelkrana ble også brukt til å løfte ut kjelene og dampmaskinene på sidetrålerne ved skifte til motor. Kranen hadde en mangeskåret løftewire og en løfteevne på 25 tonn og var den kraftigste i Kristiansundsområdet. Dette er samme heisverket som FAKf-100296.171645 og FAKf-100296-186086. Tekst av Peter Storvik. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Bildet viser heismaskineriet på den nye bukk-krana klinkbygget i stål ca. 1945 og revet ca. 1970 og sto på kjelkrankaia på Storviks Mek. Verksted. Bukk-krana ble kallt ";kjelkrana"...