• Bildet viser Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund. sett fra sjøsiden med båter ved kaiene og på patentslippen.
På den nye patentslippvogna klinkbygd i stål 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, ses sidetråleren S/T”Rairo” F-32-H fra Hammerfest Havfiskeselskap (senere Findus). Ved kjelkrankaia ligger tre sidetrålere, den ytterste er M/T”Nordhav 4 eller 5” til rederiet Nordhav M/T”Nordhav 4 eller 5” til rederiet Nordhavet i Kristiansund et i Kristiansund og innenfor
S/T ”Honningsvåg” M-80-K fra Trålfiskernes Andelslag og innerst M/T”Nordhav 4 eller 5” til rederiet Nordhavet i Kristiansund.
Den nye kjelkrana var klinkbygget i stål ca. 1945 og revet på 1970-tallet, var den kraftigste krana i Kristiansundsområdet og hadde en løfteevne på 25 tonn.
På venstre siden av piren ligger også en av byens sidetrålere S/T”Motind” M-99-K til Heinsarederiet og på høyre side av piren ligger en tankbåt (baklader) M/T”Tank 6”. Over tankbåten og helt til venstre ses bolighuset til verkstedet hvor familien Hjelmaas bodde, senere familien Paul Storvik.
Bolighuset var et gammelt meieri i tømmer flyttet fra Straumsneset og bygd opp ca. 1910 og brant på 1980-tallet.
Foran baugen på «Rairo» ses kjelverkstedbygningen fra 1905 og over kjelverkstedbygningen ses bolighuset til Ole og Lisbeth Kvalnesvik, senere Magnus Kvalnesvik og Ludvik Bergem.
Over mønet på maskinverkstedbyningen ses bolighuset til familiene  Alf og Knut Hjelmås.
John Olsen Storviks bolig ses over høyre del av taket på maskinverkstedsbygningen.
Maskinverkstedbygningen med firmanavn i fronten ses midt på bildet og helt til høyre ses bolighuset til Ole Storvik, senere Karen Storvik,senere familien Schamaun.
Bildet er fra 1953-54.
Dette er det samme motivet som bilde FAKf-100296.171652/KMb-1983-031.0215 og
FAKf-100296.171653/KMb-1983-031.0232 og FAKf-100296.186143/KMb-1983-031.0215 og
FAKf-100296.186170/KMb-1983-031.0231 og FAKf-100296.186171/KMb-1983-031.0232 tatt fra en annen vinkel..  alternativ:
Bildet viser Storviks Mek. Verksted sett fra sjøsiden, med båter og ved kaiene. Bildet viser sidetråleren S/T"Rairo" F-32-H fra Hammerfest Havfiskeselskap (senere Findus) på den nye patentslippvogna klinkbygget i stål fra 1918, den største slippen mellom Bergen og Trondheim, og på nordsiden av piren ligger sidetrålerne S/T"Motind" M-99-K til Heinsarederiet, ytterst og innenfor den ligger sidetråleren S/T"Ertnan" M-75-BV eller M-75-SM til Neerlandrederiet på Smøla. Til venstre bak "Motind" ses støperibygningen reist etter brannen i 1911, nedlagt ca. 1960 og revet ca. 1970, med et lagerbygg foran, og trekaia nedenfor støperiet hvor jektbåten lå fortøyd og utenfor trekaia lå en fortøyningsbøye som ble brukt ved slippsetting på såpehellingen. Til venstre for trekaia, helt inne i fjæra, lå 2-3 store runde avbarkede tømmerstokker i flomålet til bruk ved behov for store kjølemner til treskuter. Til venstre for tråleren på patentslippen ses såpehellingen og den minste slippen som hadde hjul. Såpehellingen ble bygget i 1901 og var den første slippen ved verkstedet. Til høyre på bildet utenpå hverandre ligger 3 sidetrålere ved kjelkrankaia for puss og reparasjon før neste tur til feltet. Ytterst ligger en av Nordhav-trålerne M/T"Nordhav 4 eller 5" til rederiet Nordhavet i Kristiansund. Innenfor denne ligger S/T"Honningsvåg" M-80-K fra Trålfiskernes Andelslag og innerst den andre M/T"Nordhav 4 eller 5" til rederiet Nordhavet i Kristiansund. Tankbåten (bakladeren) på sørsiden av piren er M/T"Tank 6". Bak trålerne ses den nye kjelkrana klinkbygget i stål ca. 1945 revet ca. 1970, den kraftigste krana i Kristiansundsområdet, og med en løfteevne på 25 tonn. Helt til høyre, den høye murpipa på kobberslagerverkstedet, som også inneholdt verkstedets egen elkraftsentral. På sundet utenfor trålerne ved kjelkrankaia ses "Storbøya" som ble brukt til fortøyning og enkelte ganger ved slippsetting på patentslippen. Over kobberslagerverkstedet og bakken på trålerne ses bolighuset til familien Ole Storvik, senere Karen Storvik, senere familien Schamaun, og over bakken på trålerne helt til høyre ses taket på det hvite bolighuset til familien Nils Holtan, senere familien Bastian Holtan, bak Sanitetshuset. Helt i høyre kant av bildet ses flerleilighetshuset, "Murgården" til verkstedet bygget først på 1910-tallet og revet ca. 1981. Over, og bak, skorsteinen på tankbåten ses taket på et av verkstedets bolighus og uthus, fra ca. 1910, og brant ned på 1980-tallet hvor familien Hjelmås bodde, senere familien Paul Storvik. Bolighuset var et meieribygg i tømmer flyttet fra Strømsnesset. Bygget med Storviks Mek. Verksteds navn på er maskinverkstedsbygningen bygget etter brannen i februar/mars 1911 og revet etter 1980 og til venstre, og over maskinverkstedet, ses bolighuset til familiene Alf og Knut Hjelmås. Helt til høyre over taket på maskinverkstedet ses taket på bolighuset til verkseier John Olsen Storvik, revet etter 1980, og over høyre ende av taket på John Olsen Storviks hus ses en firkantet transformatorkiosk i grå betong.

Bildet er fra 1953-54. Tekst av Peter Storvik. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea
Bildet er fra 1953-54.
Dette er det samme motivet som bilde FAKf-100296.171652/KMb-1983-031.0215 og
FAKf-100296.171653/KMb-1983-031.0232 og FAKf-100296.186143/KMb-1983-031.0215 og