• Slippformannen er Martinus Olsen. (PS) Bildet viser nordsiden av piren på Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund og ferga med signalflaggene oppe.
På bildet ser vi B/F”Trygge” verkstedets bnr. 11 i 1938 etter dåpen og sjøsettingen.
B/F”Trygge” ble bygd for statlige midler i 1937-38 og var klinkbygget i stål. 
Ferga hadde følgende hovedimensjoner: L 93`2” x B 25`0” x D 10`6”. Dette var den første bilferga som var bygd i stål i Møre og Romsdal. Ferga hadde en tonnasje på 137 bruttoregistertonn og var utstyrt med en Wichmann 300 BHK 2-takts 4-sylindret råoljemotor som ga ferga en fart på 10 knop. Den hadde en kapasitet på 14 personbiler og sertifikat for 260 passasjerer. Den ble leid av MRF og satt inn i ruten Kristiansund—Bremsnes, Kristvika, Kvernes, Gjemnes, og Torvikbukt. 
Under krigen gikk den fra Torvika kl.08.00 og var i Kristiansund ca. kl. 10.00. Retur fra Kristiansund kl.16.00 og kom til Torvika ca. kl.18.00.
Det var 4-5 tyske vakter om bord i tidsrommet 1940-45.
Bilene måtte rygge om bord den gangen.
I 1966 ble den solgt til et partsrederi ved Ingvald S. Vestre, Vestrefjord. Ferga ble ombygd og ominnredetog blant annet ble det store overbygget fjernet og erstattet av casing og styrhus på styrbord side. Det ble også innsatt ny Callesen hovedmotor på 460 BHK og den fikk navnet ”Vestra” og ble utleid til MRF for trafikk i det forlengede fergesambandet på Hjørundfjorden, der den gikk frem til 1982.
MRF leide ferga til etter at den ble solgt til et firma for transport av annleggsutstyr. Også etter dette skal den være brukt som bilferge. 
Over skansekledningen ses Høttnesbrygga på Høttnesset (tidligere kalt Aakvikbergene) og også en fiskeskøyte sansynligvis tilhørende fisker Johannes Korsnes og helt til høyre over Høttbergene (tidligere kalt Aakvikbergene) ses lagringstanken til Esso (tidligere kalt Vestlandske  Petroleumscompani).
Personene på bildet er, fra venstre, verksmester Christian Larsen, slippformann Olsen og  inspektør Alv Fostervold. 
Vi ser også en av verkstedets mekaniske kraner i bakgrunnen. 
En gammel tråldør ligger på bakken og noen tretønner.
Bildet er fra 1938. Info: Peter Storvik . ----
En flaggprydet halvferdig bilferge under produksjon ved Storvik Mekaniske Verksted på Nordlandet/Dale I Kristiansund. Foran bilfergen ser vi tre menn, hvorav to er i dress og den tredje i kjeldress. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger. (nr.1 er verksmester Chr. Larsen.
 info.: Alfred Bech) - Dette er B/F TRYGGE trolig etter stabelavløpning, siden den er flaggsmykket. (TIlleggsinfo: Arnfinn Herkedal.) Tilleggsinfo: Mannen til høyre er inspektør,senere maskinist, Alv Fostervold. (Informant: Alfred Bech)
    Photo: Nordmørsmusea

Slippformannen er Martinus Olsen. (PS) Bildet viser nordsiden av piren på Storviks Mek. Verksted på Dahle ved Kristiansund og ferga med signalflaggene oppe. På bildet ser vi B/F”Tr...

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to